Natalia Bogucka|

Naukowcy odkryli nowy gatunek salamandry. To największy płaz na świecie

Naukowcy z Zoological Society of London odkryli dwa nowe gatunki salamandry. Jeden z nich jest największym płazem na świecie.

Naukowcy odkryli nowy gatunek salamandry. To największy płaz na świecie
(Zoological Society of London)

Naukowcy zbadali DNA 17 muzealnych okazów tego zwierzęciua. Odkryli, że oprócz salamandry olbrzymiej chińskiej (andrias davidianus), która dotychczas była uznawana za największego płaza na świecie, istnieją jeszcze dwa inne gatunki.

Jeden z nich nazwano andrias sligoi (salamandra olbrzymia południowochińska). Ma prawie 2 metry długości, co czyni go największym z ok. 8 tys. żyjących obecnie gatunków płazów.

Trzeci gatunek salamandry olbrzymiej nie został jeszcze nazwany. Do tej pory badano go tylko na podstawie próbek tkanek z gór Huang Shan - podaje BBC.

Nasza analiza ujawnia, że gigantyczne salamandry rozdzieliły się między 3,1 a 2,4 miliona lat temu. Daty te odpowiadają okresowi formowania się gór w Chinach wraz z szybkim wzrostem Wyżyny Tybetańskiej, co mogło odizolować populacje salamander olbrzymich i doprowadzić do ewolucji różnych gatunków – powiedział główny autor badań, profesor Samuel Turvey z Zoological Society of London.