Aldona Brauła
Aldona Brauła|

Niesamowite odkrycie. Najstarsze na świecie DNA, pochodzi sprzed 800 tys. lat

Naukowcy z Uniwersytetu w Kopenhadze twierdzą, że odkryli najstarszą próbkę DNA na świecie. Pochodzi z zęba kanibala sprzed 800 tys. lat. To stanowi przełom w badaniach nad ewolucją człowieka.

Niesamowite odkrycie. Najstarsze na świecie DNA, pochodzi sprzed 800 tys. lat
(Getty Images)

Naukowcy twierdzą, że odkryli najstarszą próbkę DNA na świecie. Informacje genetyczne ze skamielin zostały pozyskane przez zespół naukowców z Uniwersytetu w Kopenhadze.

DNA ma około 800 tys. lat. Ząb, z którego pochodzi, należał do przedstawiciela gatunku hominidów homo antecesor – informuje portal EurekAlert. Naukowcy uważają, że nowe odkrycie pozwoli na lepsze poznanie ewolucji człowieka.

Analiza starożytnych białek dostarcza dowodów na ścisły związek między nami (homo sapiens), neandertalczykami i Denisowianami – powiedział Frido Welker, jeden z naukowców.

Zobacz także: Zobacz też: Mars pełen mikrobów. Odkrycie japońskich naukowców może byc przełomem

Badania duńskich naukowców opublikowano 1 kwietnia. Jak dotąd nie udało się pozyskać DNA z tkanki starszej niż 400 tys. lat. Uważa się, że przedstawiciele gatunku homo antecesor dopuszczali się aktów kanibalizmu. Kości, z których pochodzi próbka DNA także miały należeć do ofiar kanibali.

Z powodu niszczenia DNA z upływem czasu najstarsze do tej pory znalezione ludzkie DNA datowane jest na nie więcej niż około 400 tys. lat – dodał badacz.

Analiza znalezionego DNA może udowodnić teorię o wspólnym przodku homo sapiens, neandertalczyków i Denisowian. Wiele z dotychczasowej wiedzy opiera się na domysłach i obserwacjach skamieniałych szczątków. Teraz będzie można poprzeć to kolejnymi i bardziej wiarygodnymi badaniami.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.