Jak sprawdzić, czy pracodawca wysłał PIT do ZUS?

4

Pracodawca ma czas do ostatniego dnia lutego na przekazanie PIT-u swojemu pracownikowi. Za niedopełnienie ciążących na nim formalności grozi mu odpowiedzialność karna. Jak sprawdzić, czy pracodawca wysłał PIT do ZUS? I co zrobić, jeśli pracodawca nie wysłał PITu?

Jak sprawdzić, czy pracodawca wysłał PIT do ZUS?
Jak sprawdzić, czy pracodawca wysłał PIT do ZUS? I co zrobić, jeśli pracodawca nie wysłał PITu? (Pixabay)

Jak sprawdzić, czy pracodawca wysłał PIT do ZUS?

PIT to imienna informacja dotycząca rocznych dochodów oraz zaliczek pobranych na rzecz podatku dochodowego przez płatnika (zakład pracy). Każdy pracodawca ma obowiązek do ostatniego dnia lutego przekazać swoim pracownikom PIT-11 za ostatni rok podatkowy. Jeżeli pracodawca nie wyrobi się w tym terminie, warto sprawdzić co jest tego przyczyną.

Pracodawca nie wysłał PITu

Pracodawca ma czas na przekazanie PIT-u do końca lutego. Jeżeli po tym terminie pracownik nie otrzyma deklaracji od płatnika powinien dowiedzieć się, czy jego pracodawca dopełnił ciążących na nim formalności.

W tym celu należy sprawdzić w urzędzie, czy deklaracja została dostarczona we właściwym terminie do urzędu. Warto bowiem dodać, że brak otrzymania PIT-u nie zwalnia pracownika z obowiązku rozliczenia podatku. Co zatem zrobić w takiej sytuacji?

Konieczna jest interwencja w trybie pilnym bezpośrednio u pracodawcy. Zazwyczaj po takiej interwencji pracodawca dopełnia formalności. Jeśli jednak wciąż zwleka z przekazaniem PIT-u, to konieczne może być wysłanie oficjalnego ponaglenia listem poleconym. Jeśli pracodawca tylko spóźni się z dostarczeniem PIT-11 swojemu pracownikowi, nie oznacza to nic złego.

Pismo do urzędu skarbowego o braku PIT-11

W przypadku wyżej opisanej sytuacji, kiedy nie otrzymaliśmy od pracodawcy PIT-u mamy dwa wyjścia. Pierwsze - złożenie deklaracji z szacunkowymi kwotami, a w późniejszym czasie dokonanie ewentualnej korekty zeznania. Jest to rozwiązanie, które spełni priorytetowy cel rozliczenia podatku w terminie.

Nie dla każdego będzie to jednak najlepsze rozwiązanie. Składanie korekty może być dla wielu osób uciążliwe, a tym samym mocno zniechęcać do takiej opcji. Dodatkowo pracownik nie ma przecież żadnej pewności, że pracodawca dostarczy PIT-11 do 30.04.

Istnieje jeszcze jedno rozwiązanie tego problemu. Brak PIT-11 można zgłosić bezpośrednio do urzędu skarbowego. Niedopełnienie tak istotnego prawnego obowiązku jest związane z odpowiedzialnością karną i pracodawca może zostać za to odpowiednio ukarany. Kara jednak nie jest rozwiązaniem kłopotu pracownika, który nadal nie ma PIT-u. Dlatego, by uzyskać potrzebne dane do rozliczenia, najlepiej zasięgnąć wiedzy na temat podatków oraz składek pobranych od dochodów w urzędzie skarbowym.

Zobacz także: Klasa średnia nie straci na Polskim Ładzie. Minister składa deklarację
Autor: WIP
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić