Polakom brakuje pieniędzy. Dramat, na czym oszczędza 3 na 4 pytanych

185

Inflacja z miesiąca na miesiąc bije kolejne rekordy, to odbija się na stanie naszych portfeli. Stąd konieczne jest szukanie oszczędności gdzie się da. Spora część konsumentów zaczęła już ograniczać wydatki nawet na podstawowe kategorie produktów.

Polakom brakuje pieniędzy. Dramat, na czym oszczędza 3 na 4 pytanych
Inflacja szaleje. To zmusza Polaków do coraz głębszych cięć wydatków (money.pl, Rafał Parczewski)

Inflacja rośnie najszybciej od dwudziestu lat. To oznacza drożyznę na sklepowych półkach. Co za tym idzie, z kieszeni Polaków szybko ubywa pieniędzy, to też czas wzmożonych cięć wydatków.

Drastyczny wzrost cen zmusza do zmian w koszykach zakupowych. To już się dzieje, co pokazuje badanie aplikacji Moja Gazetka wykonane dla "Rzeczpospolitej". Jak wynika z badania, niemal 70 proc. mniej niż rok temu wydajemy na napoje, 52,7 proc. na owoce i warzywa sezonowe. Inne kategorie, na których oszczędza przynajmniej co trzeci badany, to: masło, mięso, owoce oraz warzywa całoroczne.

Galopująca inflacja powoduje spadek wartości gotówki, a tym samym - wzrost cen produktów. Aż trzy na cztery badane osoby rezygnują z zakupu produktów, które dawniej kupowały częściej. Rozwiązaniem problemu rosnących cen dla większości respondentów było dokładniejsze niż dawniej planowanie zakupów - powiedział Tomasz Machniak, współzałożyciel aplikacji Moja Gazetka.
Zobacz także: Inflacja nie zwalnia, będzie drożej. Cena drobiu nawet o 25 proc. wyższa

Kupujemy mniej

Z badania wynika, że aż 52,4 proc. osób musi rezygnować z zakupu niektórych produktów, a ponad 46 proc. po prostu kupuje mniej. To wyzwanie również dla sklepów, bowiem Polacy uwielbiają promocje (szacuje się, że nawet 1/3 sprzedaży odbywa się w ramach różnego typu akcji), a przy rozpędzonej inflacji trudno o ściganie się o klienta niskimi cenami.

W przypadku dóbr codziennego użytku wzrost poziomu inflacji nie powinien spowodować spadku ani wzrostu liczby promocji. Są one każdorazowo wkalkulowane w strategie marketingowe i cenowe. Klienci lubią promocje, więc handlowcy z nich nie zrezygnują, lecz będą je utrzymywali przez cały czas – twierdzi dr Mariusz Woźniakowski z Katedry Marketingu Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

Presja ze strony konsumentów na obniżanie cen może być w najbliższych miesiącach coraz silniejsza - uważają eksperci. Tym bardziej, że nic nie wskazuje, aby inflacja miała w najbliższych miesiącach odpuścić, a zbliżające się święta to kolejny wydatek w domowych budżetach.

Triki sprzedażowe

Rynek różnie reaguje na oczekiwania konsumentów. Z jednej strony pojawiają się promocje, ale coraz częściej producenci decydują się na zmniejszanie opakowań produktów, aby dać konsumentowi złudzenie, że kupuje to samo co zwykle w niezmienionej cenie.

Już na taśmie produkcyjnej planuje się ten trik marketingowy. Opakowania tworzone są tak, by dawały złudzenie niezmienionej pojemności, a realnie danego produktu jest mniej. Warto więc zerkać na informacje o pojemności, być może ulubiony produkt jest "szczuplejszy" przez inflację.

Autor: OPM
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić