Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
Wróć na
oprac. KRO
|

Takie hulajnogi znikną z ulic. Weszły nowe przepisy

38
Podziel się:

Hulajnogi elektryczne jeżdżące szybciej niż 20 km/h mają zniknąć z chodników polskich miejscowości. W życie wchodzi rozporządzenie, które w końcu ucywilizuje poruszanie się tym sprzętem.

Takie hulajnogi znikną z ulic. Weszły nowe przepisy
Hulajnogi elektryczne nie będą mogły jeździć szybciej niż 20 km/h (Unsplash.com, Let's Kick)

Koniec z wolną amerykanką na polskich chodnikach. Hulajnogi elektryczne też będą podlegać prawu. Od wtorku 2 listopada obowiązuje znowelizowane rozporządzenie ministra infrastruktury, które doprecyzowuje warunki techniczne hulajnóg, a także ich niezbędne wyposażenie.

Najważniejszą zmianą jest ograniczenie prędkości maszyn. Hulajnoga elektryczna i urządzenie transportu osobistego (UTO) muszą być tak skonstruowane, by nie mogły jeździć szybciej niż 20 km/h. Muszą też gwarantować możliwość skutecznego hamowania.

Hulajnogi elektryczne i UTO muszą mieć oświetlenie

Od 2 listopada hulajnoga elektryczna i UTO muszą spełniać odpowiednie warunki co do szerokości oraz masy. Nie może być szersza niż 0,9 m, a masa nie może przekroczyć 30 kg.

Rozporządzenie wymusza również, by hulajnogi elektryczne miały z przodu co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej. Z tyłu maszyna musi mieć przynajmniej jedno światło odblaskowe czerwone (o kształcie innym niż trójkąt) oraz co najmniej jedno światło pozycyjne czerwone.

Z boku natomiast hulajnoga musi mieć światło odblaskowe białe lub żółte samochodowe, które widoczne będzie po obu stronach. Powinna także mieć co najmniej jeden skutecznie działający hamulec, dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy "o nieprzeraźliwym dźwięku".

Światła pozycyjne oraz odblaskowe oświetlone światłami innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej widoczności z odległości 150 m. Rozporządzenie dopuszcza też migoczące światła pozycyjne.

UTO natomiast musi mieć z przodu jedno światło pozycyjne białe lub żółte selektywne, a z tyłu - co najmniej w jedno światło odblaskowe czerwone (o kształcie innym niż trójkąt) oraz jedno światło pozycyjne czerwone. Światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m.

Elementy rozpoznawcze na maszynie

Rozporządzenie przewiduje również, że hulajnogi elektryczne i UTO będą musiały posiadać unikatowe elementy, dzięki którym będzie można je rozpoznać. Z aktu prawnego wynika, że maszyna musi być wyposażona w numer rozpoznawczy lub kod graficzny, który umożliwi identyfikację pojazdu.

Element rozpoznawczy zamontować powinien producenta. Numer lub grafika powinna być umieszczona na ramie lub "innym podobnym podstawowym elemencie konstrukcyjnym". Symbol rozpoznawczy musi być umieszczony na trwałe.

Hulajnoga powinna również posiadać podpórkę lub podpórki. Wszystkie maszyny, które trafią do sprzedaży od przyszłego roku, muszą spełniać powyższe wymagania.

Zobacz także: Prąd ze ścian i żaluzji. Technologia polskiej fizyk zdominuje rynek?
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(38)
Rola
11 miesięcy temu
Najwcześniej znikną hulajnogi kowidowe. Chorzy i martwi nie jeżdżą
Paweł
11 miesięcy temu
Bez sensu 20km/h jaki bez sens chyba chodziło im o 200 xd a 30kg to co to za hulajnoga tylko dualtron spider za 10.000zl waży poniżej 30kg i rozwija te porządne prędkości
Asd
11 miesięcy temu
Przepis i tak jest martwy i będzie zawsze martwy, w rowerach też się wymaga tego i tamtego a nie wszystkie mają i kar nie ma. Wypchać się z tymi przepisami.
Misiek
11 miesięcy temu
Chcieliście pis to macie. Bo tylko pis takie coś może wymyslec. Darza emeryta podwyżki żeby z głodu nie zdechli po podwyżki artykułów każdego dotycza. Ale pis dał kochany. Dal żeby wyborców nie stracić
Greg
11 miesięcy temu
Ch...mnie obchodzą ich przepisy. Nie po to wydalem kasę, żeby teraz wyrzucać sprzęt na śmietnik, bo jedzie 5 km szybciej i nie ma swiatelek.
Tia
11 miesięcy temu
Powinni ich zakazac bo ludzie nie potrafia z takich rzeczy korzystac z glowa tylko jezdza slalomami miedzy ludzmi w tym dziecmi
R20
11 miesięcy temu
Nareszcie nareszcie, nareszcie. BĘDZIE MOŻNA ZIDENTYFIKOWAĆ JADĄCEGO!
patyk
11 miesięcy temu
Nie ma słowa o znajomości przepisów ruchu drogowego.
tuk
11 miesięcy temu
To nie jest hulejnoga elektryczna grafomanie
Crees
11 miesięcy temu
Proponuję jeszcze dodać 2 kierunkowskazy z przodu i tyłu, światło cofania, reflektory przeciwmgielne i szperacz ...
Dzaba
11 miesięcy temu
Czy milicjanci będą takich łapać na suszarkę?
Ddd
11 miesięcy temu
I dobrze. Tak duzo dzieciakow jezdzi na hajnogach- przy samym krawezniku ulicy - a ledwo sie na nich trzyma. Niech zamontuja swiatla, hamulce itp
Dominik
11 miesięcy temu
Moja hulajka pędzi do 90km/h i już widzę jak goni mnie radiowóz po chodniku z taką prędkością!!! DOBRE!!!! Mam gdzieś przepisy!
Grzegorz
11 miesięcy temu
Od nowego roku nikt nie kupi w POLSCE hulajnogi żółwia!! Wydać sporo kasy by jechać 20 km/h!? Dzieci tyle jadą na wrotkach!!! Jedyne co to zamawiać bezpośrednio w CHINACH.
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić