aktualizacja 

Wiemy, jak zmieniły się listy zakupowe Polaków. Jest coś, co może was zaskoczyć

10

Od dłuższego czasu w Polsce mamy do czynienia z drożyzną. W związku z tym większą wagę przywiązujemy do wydatków. Z danych zbieranych przez mobilną aplikację zakupową Listonic wynika, że najchętniej zakupy robimy w sieci: Lidl, Biedronka i Auchan. W przeciągu ostatniego roku doszło też do zaskakującej zmiany. Chodzi o napoje dla dorosłych.

Wiemy, jak zmieniły się listy zakupowe Polaków. Jest coś, co może was zaskoczyć
Wiemy, jak zmieniły się listy zakupowe Polaków. Jest coś, co może was zaskoczyć (Pixabay)

Wysoka inflacja zostawia swoje piętno na branży handlowej. Konsumenci coraz dokładniej planują swoje zakupy oraz analizują ponoszone wydatki. Dlatego też szukają sklepów z przystępnymi cenami.

Na podstawie danych zbieranych przez mobilną aplikację zakupową Listonic stworzono Ranking Popularności Sieci Handlowych. Wynika z niego, że w tegorocznej edycji czołowe miejsca zajęły sieci: Lidl, Biedronka i Auchan.

"Lidl utrzymał się na pozycji lidera rankingu, obejmując aż 35,2 proc. analizowanych list zakupów w kategorii spożywczej. Duży skok popularności dotyczył także sieci Biedronka. Jej popularność wyniosła do 34,2 proc. Sieć Auchan jako jedyna na podium osłabiła swoją pozycję i osiągnął wynik na poziomie 7 proc." - informuje Listonic.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: WP News wydanie 04.10, godzina 16:50

Wiemy, jak zmieniły się listy zakupowe Polaków. Jest coś, co może was zaskoczyć

Porównano też listy zakupów z okresu styczeń-wrzesień 2023 r. do analogicznego okresu zeszłego roku. Z analizy wynika, że coraz więcej osób decyduje się na zakup makaronu (wzrost o 7,2 proc.), paluszków i krakersów (6,0 proc.) oraz mięsa i ryb (5,8 proc.).

Chętniej kupujemy też wędliny i kiełbasy (wzrost o 5,5 proc.), tofu (4,6 proc.), herbatę (2 proc.), ser żółty (1,3 proc.) oraz mleko (1,3 proc.).

Z kolei rzadziej do naszego koszyka trafiały m.in. ciastka (spadek o 2,3 proc.), masło (2,8 proc.) oraz sery białe i twarogi (1,5 proc.).

Napoje dla dorosłych

Co ciekawe, największe zmiany nastąpiły w sektorze napojów dla dorosłych. Z danych wynika, że coraz chętniej sięgamy po piwo bezalkoholowe (wzrost o 5 proc.).

Z kolei zainteresowanie tracą napoje alkoholowe. Wódka zanotowała spadek zakupu o 18,8 proc., piwa alkoholowe o 14,5 proc., a wino o 2,8 proc.

Autorzy badania podkreślają, że listy zakupowe, które tworzone są w aplikacjach internetowych, odzwierciedlają trendy dotyczące rzeczywiście realizowanych zakupów.

Analizy, które wykonujemy i niejednokrotnie weryfikujemy choćby z danymi GUS czy z danymi zewnętrznych agencji badawczych, pokazują, że listy zakupowe z naszej aplikacji dosyć dokładnie odzwierciedlają faktyczne zakupy - powiedziała Małgorzata Olczak, head of sales w Listonic, cytowana przez portal forsal.pl.

Warto podkreślić, że z tej aplikacji w Polsce korzysta 250 tys. użytkowników.

Autor: NJA
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić