Dane są jednoznaczne. Nauka poza szkołą coraz popularniejsza
Edukacja domowa w Polsce zyskuje na popularności, ale napotyka na liczne problemy, takie jak niejasne zasady oceniania i brak kwalifikacji nauczycieli.
Edukacja domowa w Polsce staje się coraz bardziej popularna, co potwierdzają dane zebrane przez "Dziennik Gazetę Prawną". W roku szkolnym 2021/2022 z tej formy nauki korzystało 22 218 uczniów, a liczba ta wzrosła do 58 259 we wrześniu 2024 r. Jednakże, jak wynika z kontroli kuratoriów oświaty, system ten boryka się z poważnymi problemami.
Jak informuje Polska Agencja Prasowa, kontrole przeprowadzone przez kuratoria oświaty w województwach mazowieckim, wielkopolskim i śląskim ujawniły liczne nieprawidłowości w 41 placówkach prowadzących edukację domową. Najpoważniejsze uchybienia dotyczyły braku jasnych zasad oceniania uczniów oraz nieodpowiednich kwalifikacji nauczycieli. W wielu przypadkach brakowało organizacji konsultacji przygotowujących do egzaminów, a komisje egzaminacyjne były powoływane niezgodnie z przepisami.
Profesor Bogusław Śliwerski z Uniwersytetu Łódzkiego wskazuje, że wzrost liczby uczniów w edukacji domowej "to rezultat m.in. kryzysu publicznego systemu oświaty po pandemii i strajku nauczycieli w 2019 r". Dr Iga Kazimierczyk z Uczelni Korczaka dodaje, że poprawa jakości edukacji publicznej jest kluczowa, aby zatrzymać odpływ uczniów do edukacji domowej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Poranne pasmo Wirtualnej Polski, wydanie 18.02
Wyniki egzaminów a jakość edukacji
Ministerstwo Edukacji Narodowej zwróciło uwagę na gorsze wyniki egzaminów maturalnych i ósmoklasisty wśród uczniów edukacji domowej. Rozbieżność między ocenami bieżącymi a wynikami egzaminów standaryzowanych wskazuje na brak kontroli w systemie. Jak podaje "Dziennik Gazeta Prawna" cytowany przez PAP, konieczne są zmiany, które poprawią jakość edukacji i zapewnią lepsze przygotowanie uczniów do egzaminów.
Edukacja domowa w Polsce, choć coraz bardziej popularna, wymaga pilnych reform, aby sprostać rosnącym oczekiwaniom i zapewnić uczniom odpowiednie warunki do nauki.