o2-logo
  • Quizy
mmc

Odkryli jeziora na Marsie. Jest jeden problem

Podziel się

Woda na Marsie to temat poruszany od lat. Wiele wskazuje na to, że jezioro odkryte w 2018 roku naprawdę istnieje. Co więcej, naukowcy odkryli jeszcze trzy zbiorniki wody na Marsie.

Odkryli jeziora na Marsie. Jest jeden problem
Mars. Zdjęcie podglądowe. (Pixabay)
bDguIqEl

W 2018 roku dokonano niezwykłego odkrycia na Marsie. Naukowcy stwierdzili, że pod lodową warstwą planety znajduje się jezioro. Teraz potwierdzono doniesienia.

Oprócz tego, w pobliżu południowego bieguna odkryto jeszcze trzy zbiorniki słonej wody. Odkrycie opisane 28 września w "Nature Astronomy", zostało dokonane przy użyciu danych radarowych ze statku kosmicznego Mars Express znajdującego się na orbicie Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA).

bDguIqEn
Zidentyfikowaliśmy ten sam zbiornik wodny, ale znaleźliśmy również trzy inne zbiorniki wodne wokół głównego z nich - mówi planetolog Elena Pettinelli z Uniwersytetu Rzymskiego, która jest jednym ze współautorów artykułu.

Teoria zakładająca zbiorniki wodne na Marsie została szybko wykluczona. Jak podaje Nature.com głównym powodem było niskie ciśnienie panujące na planecie. Oznaczało to, że woda w stanie ciekłym nie może znajdować się na jego powierzchni.

Ale pod powierzchnią już tak. Największe, centralne jezioro ma 30 kilometrów średnicy i jest otoczone trzema mniejszymi jeziorami, każde o szerokości kilku kilometrów

bDguIqEt

Oznaczać to może, że na Marsie było lub jest życie. Są to jednak tylko przypuszczenia. Aby jeziora mogły mieć stan ciekły muszą mieć dużą zawartość soli.

Może to stanowić ogromną przeszkodę w powstawaniu życia. W bardzo słonych zbiornikach na Ziemi, jak morze Martwe, również trudno o rośliny czy zwierzęta (stąd nazwa morza).

Woda na Marsie. Szansa dla Ziemi?

Woda znaleziona pod powierzchnią Marsa jak na razie nie daje wielkich nadziei na wsparcie ziemskich zasobów wodnych. Naukowcy uspokajają entuzjastów, że jej wydobycie może być kwestią wielu lat.

bDguIqEu

Przede wszystkim lata zajmie opracowanie maszyny, która mogłaby wydobyć wodę spod Marsa. Planetolog dr. Elena Pettienelli w publikacji ostrzega również, że niezwykle problematyczna jest również zawarta w tej wodzie sól. Pozbycie się jej może stanowić kłopot. Mimo wszystko to wielkie odkrycie w historii badania kosmosu.

Odkrycie na Marsie. Wreszcie są dowody na istnienie wielkich rzek