o2-logo
  • Quizy
Angelika Karpińska

Odkrycie naukowców budzi zgrozę. Ten wirus nie miał być groźny dla ludzi

Podziel się

Koronawirus SADS-CoV, który został przeniesiony z nietoperzy na świnie, zagraża hodowlom w Chinach od 2016 r. Najnowsze badania pokazują, że ludzie mogą być również podatni na infekcje.

Odkrycie naukowców budzi zgrozę. Ten wirus nie miał być groźny dla ludzi
(Pixabay)
bDfnTWbV

Koronawirus SADS-CoV, który powoduje u świń ciężką biegunkę i wymioty, został odkryty w Chinach w 2016 r. Uważa się, że pochodzi od nietoperzy i jest najbardziej niebezpieczny dla prosiąt. Szerszy wybuch wirusa może spowodować poważne szkody gospodarcze w krajach, które polegają na produkcji i sprzedaży wieprzowiny.

Niebezpieczny koronawirus. Ludzi czeka kolejna pandemia?

Naukowcy z USA wykazali teraz, że SADS-CoV może infekować ludzkie komórki dróg oddechowych, wątroby i jelit. Jednak w przeciwieństwie do SARS-CoV-2 koronawirus świń jest zdolny do szybszej replikacji w komórkach jelit, a nie w płucach.

bDfnTWbX
Szeroki zakres żywicieli SADS-CoV, w połączeniu ze zdolnością do replikacji w pierwotnych ludzkich komórkach płucnych i jelitowych, wskazuje na potencjalne ryzyko wystąpienia przyszłych zachorowań w populacjach ludzi i zwierząt - powiedziała ekspert ds. zdrowia publicznego Caitlin Edwards z Uniwersytetu Północnej Karoliny.

SADS-CoV należy do tej samej rodziny wirusów, co SARS-CoV-2. Zalicza się jednak do alfakoronawirusów, a SARS-CoV-2 do betakoronawirusów.

W rzeczywistości alfakoronawirusy mogą okazać się równie ważne - jeśli nie ważniejsze - pod względem obaw dotyczących zdrowia ludzi, biorąc pod uwagę ich potencjał do szybkiego przeskakiwania między gatunkami - skomentował epidemiolog Ralph Baric z Uniwersytetu Północnej Karoliny.
bDfnTWcd