KLS

Naukowcy komentują. Sensacyjne odkrycie niecała 5 lat świetnych od Ziemi

Podziel się:

Właśnie ogłoszono sensacyjne odkrycie. Najbliższy układ planetarny względem naszego staje się coraz bardziej liczny. Okazało się, że Proximę Centauri okrąża trzecia planeta.

Naukowcy komentują. Sensacyjne odkrycie niecała 5 lat świetnych od Ziemi
Proxima Centauri (Getty Images)

Proxima Centauri to najbliższa gwiazda względem naszego Układu Słonecznego. Została odkryta przez Roberta Innesa, południowoafrykańskiego astronoma pochodzenia szkockiego. Od nas dzieli ją 4,24 lat świetlnych.

Obiekt posiada swój układ planetarny. W 2016 roku ogłoszono odkrycie Proximy Centauri b - pierwszej poznanej planety w tym systemie, o masie porównywalnej do Ziemi. W 2020 odkryto drugą planetę - Proximę Centauri c, o masie siedem razy większej niż nasza planeta.

Sensacyjne odkrycie

Okazuje się, że 2022 rok już przyniósł kolejny sukces. Naukowcom udało się dowieść, że wokół Proximy krąży również trzecia planeta - Proxima Centauri d. Jest ona najmniejsza, z zaledwie jedną czwartą masy Ziemi.

Udało się to zespołowi badawczemu, którym kierował João Faria z portugalskiego Instytutu Astrofizyki i Nauk Kosmicznych. Sensacyjna informacja pojawiła się w czwartek w magazynie "Astronomy & Astrophysics".

To osiągnięcie jest niesamowicie ważne. Pokazuje, że technika prędkości radialnych ma potencjał wykrycia populacji niezbyt masywnych planet, takich jak nasza własna, co do których sądzimy, że powinny być najpowszechniejsze w naszej galaktyce i które mogą potencjalnie posiadać życie w formie takiej, jakiej znamy na Ziemi - powiedział magazynowi Pedro Figueira, naukowiec zajmujący się instrumentem ESPRESSO w ESO w Chile.

Do swoich obserwacji badacze użyli Bardzo Dużego Teleskopu (VLT). To instrument znajdujący się w Obserwatorium Paranal w Chile.