o2 - Serce Internetu
  • QUIZY
JKM

Niepokojące doniesienia naukowców. Pstrągi uzależniają się od narkotyków

Podziel się

Ścieki zanieczyszczone metamfetaminą prowadzą do uzależnienia pstrągów od narkotyku – dowodzą czescy naukowcy. Według badaczy, niektóre ryby wykazują również objawy odstawienia stymulantu. Metamfetamina trafia do siedlisk słodkowodnych pstrągów z oczyszczalni ścieków.

Niepokojące doniesienia naukowców. Pstrągi uzależniają się od narkotyków
Czeskie pstrągi uzależniają się od metamfetaminy (Getty Images)
bEDJcNQl

Naukowcy z Czeskiego Uniwersytetu Przyrodniczego w Pradze postanowili zbadać konsekwencje przenikania metamfetaminy do ekosystemów wodnych. Badanie przeprowadzono na 60 pstrągach potokowych. Zdaniem badaczy, ryby szybko uzależniają się od narkotyku.

Ryby uzależniają się od narkotyków. Wykazują objawy ich odstawienia

Obserwowane pstrągi umieszczono w dwóch oddzielnych zbiornikach. Jeden z nich zawierał metamfetaminę w ilościach, jakie można spotkać w słodkowodnych rzekach. Drugie akwarium było wolne od narkotyku.

bEDJcNQn

Po kilku dniach naukowcy przenieśli wszystkie pstrągi do wspólnego akwarium z czystą wodą. Ryby przyzwyczajone do metamfetaminy były mniej aktywne niż te, które nie miały wcześniej z nią styczności. Różnice w zachowaniu pstrągów utrzymywały się przez około 96 godzin. Zdaniem badaczy, uzależnione ryby doświadczały objawów odstawienia.

Niepokojące odkrycie. Uzależnione pstrągi wybierają metamfetaminę

Kolejny eksperyment zakładał, że ryby mogły same zdecydować, który zbiornik wodny – z metamfetaminą lub bez – wolą. Okazuje się, że pstrągi, które miały wcześniej styczność z narkotykiem, wybierały dalsze karmienie swojego uzależnienia.

bEDJcNQt

Główny autor badania Pavel Horky podkreślił, że odkrycie jest bardzo niepokojące. Dodał, że choć skażenie ekosystemów słodkowodnych metamfetaminą jest niskie, może mieć druzgocący wpływ na żyjące w nich zwierzęta.

Ryby żyjące w środowisku miejskim mają styczność z niebezpiecznymi substancjami, co może przekładać się na ich funkcjonowanie – podkreślił.
bEDJcNQu