Nowy przedmiot w szkołach. Dlaczego edukacja zdrowotna budzi kontrowersje?
Od 1 września w polskich szkołach uczniowie rozpoczną zajęcia z nowego przedmiotu - edukacji zdrowotnej, który zastąpi wychowanie do życia w rodzinie. Program spotkał się z krytyką Episkopatu.
Najważniejsze informacje
- Edukacja zdrowotna obejmie różne aspekty zdrowia: fizyczne, psychiczne, seksualne i społeczne.
- Przedmiot będzie nieobowiązkowy w roku szkolnym 2025/2026.
- MEN odpowiada na krytykę Episkopatu dotyczącą programu.
Nowy przedmiot w szkołach
1 września uczniowie w całej Polsce wracają do szkół. W tym roku czeka ich nowość – w programie pojawi się nowy przedmiot, jakim jest edukacja zdrowotna. Zastąpi on dotychczasowe zajęcia z wychowania do życia w rodzinie i ma na celu przekazanie wiedzy z różnych dziedzin, w tym nauk medycznych, społecznych i przyrodniczych.
W maju Konferencja Episkopatu Polski wyraziła zaniepokojenie nowym programem, twierdząc, że jego celem jest zmiana postrzegania rodziny i miłości. Biskupi obawiają się, że młodzież może być poddawana "erotyzacji" i apelują do rodziców o niezgodę na udział dzieci w tych zajęciach.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Co z podwyżkami nauczycieli? "Musimy się liczyć z sytuacją budżetową"
Episkopat o edukacji zdrowotnej
"Tematyka seksualności w ramach edukacji zdrowotnej jest oderwana od kontekstu małżeństwa i rodziny. Małżeństwo jest tu tematem prawie nieobecnym, zaś rodzina - rozumiana jako ojciec, matka i dzieci - jest całkowicie zmarginalizowana. Natomiast tam, gdzie jest o niej mowa, przedstawiana jest w negatywnym kontekście, zaś macierzyństwo ukazane jest jako źródło zagrożeń" - czytamy w liście Episkopatu.
Stanowczo do zarzutów odnosi się wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer, podkreślając, że edukacja zdrowotna koncentruje się na nauce rozpoznawania rzetelnych informacji, zdrowego odżywiania oraz reagowania w sytuacjach kryzysowych. Zdrowie seksualne stanowi jedynie niewielką część programu.
Edukacja zdrowotna będzie realizowana w klasach IV–VIII szkół podstawowych oraz w szkołach ponadpodstawowych. W roku szkolnym 2025/2026 przedmiot będzie nieobowiązkowy.
To jest naprawdę bardzo dobrze skonstruowany program edukujący z zakresu szeroko pojętego zdrowia, zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Co ważne, poszczególne zagadnienia zostały dobrze dostosowane do wieku uczniów. Nie ma tam żadnych treści, które nie powinny trafić do młodego człowieka na danym etapie rozwoju - mówiła w rozmowie z WP abcZdrowie prof. Agnieszka Szuster-Ciesielska z Katedry Wirusologii i Immunologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.