Sensacyjne odkrycie. Naukowcy czegoś takiego wcześniej nie widzieli

Odkrycie w Gabonie. Naukowcy, obserwujący zachowania szympansów w Afryce Zachodniej odkryli, że naczelne do dezynfekcji ran wykorzystują owady. Takiego sposobu nie używały jak dotąd żadne zwierzęta. Jest to nasza #DziennaDawkaDobregoNewsa.

Sensacyjne odkrycie. Naukowcy czegoś takiego wcześniej nie widzieli
Leczenie ran przez szympansy (YouTube)

Naukowcy obserwowali zachowania szympansów, żyjących na wolności w Gabonie. Dzięki temu doszli do zaskakujących wniosków - naczelne do dezynfekcji ran używają owadów.

Jak do tej pory nie zaobserwowano takiego schematu u żadnych zwierząt. To skłoniło ekspertów do przeprowadzania bardziej szczegółowych badań. Wynika z nich, że owady pełnią funkcje przeciwbakteryjne, stąd też ssaki prymitywne używają ich przy skaleczeniach.

Do odkrycia by nie doszło, gdyby nie niecodzienna sytuacja, jaką zaobserwowała i uwieczniła na filmie biolog Alessandra Mascaro. Wideo zostało nagrane w listopadzie 2019 r. w Parku Narodowym Loango.

Szybko opatrzyła ranę

Malutki szympans zranił się w stopę. Na pomoc oczywiście ruszyła troskliwa mama, która natychmiast zajęła się swoim dzieckiem.

Nagranie trafiło do sieci. Widać na nim, jak szympans Suzee najpierw przygląda się ranie na stopie swojego dorastającego syna Sii, a następnie łapie owada.

Później wkłada go sobie do buzi i przykłada do rany dziecka. Całą sytuację oglądała z boku siostra Sii, Sassandra.

Na nagraniu widać, że Suzee najpierw patrzy na stopę swojego syna, a potem zastanawia się: "Co mogę zrobić?". Po krótkiej chwili namysłu dostrzega owada, którego łapie dla swojego syna - mówiła naukowiec w czasopiśmie "Current Biology".

Naukowcy już zapowiedzieli, że będą baczniej przyglądać się szympansom w ich siedliskach. "Obserwowanie małp człekokształtnych w ich naturalnym środowisku ma kluczowe znaczenie dla zbadania naszej własnej ewolucji" - przyznał dr Tobias Dreschner, współautor badania.

Autor: KLS