Szympansy umierają na tajemniczą chorobę. Naukowcy są przerażeni

Niepokojące zjawisko zaobserwowano wśród osobników z azylu dla szympansów w Sierra Leone. Jak ustalili naukowcy, śmiertelną chorobę wywołuje nieznany dotąd gatunek bakterii. Pojawiły się obawy, że z czasem mogą zapaść na nią również ludzie.

Szympansy umierają na tajemniczą chorobę. Naukowcy są przerażeni
Szympansy chorują na tajemniczą chorobę (Getty Images, USO)

Jako pierwsi nową chorobę zaobserwowali naukowcy z Uniwersytetu Wisconsin w Madison w USA. Zespół podzielił się swoimi spostrzeżeniami w czasopiśmie naukowym "Nature Communications".

Nowa choroba szympansów. Bakteria jest groźna również dla ludzi?

Jednym z autorów artykułu w "Nature Communications" jest Tony Goldberg. Ekspert z Uniwersytetu Wisconsin wyraził obawy, że z czasem nowe schorzenie zacznie dotykać również ludzi. Jak uzasadnił, oba gatunki mają w 99 procentach wspólne DNA.

Istnieje bardzo niewiele patogenów, które infekują szympansy bez zarażania ludzi i bardzo niewiele patogenów, które infekują ludzi bez zarażania szympansów – podkreślił Tony Goldberg w "Nature Communications".

Choroba szympansów jest wywoływana przez nowo odkryty gatunek bakterii. Naukowcy nadali jej nazwę Sarcina troglodytae, a chorobie, którą powoduje – Epizootic Neurologic and Gastroenteric Syndrome (ENGS).

Do objawów ENGS należą wzdęcia brzucha i jelit, a także zaburzenia układu nerwowego. Zwierzęta umierają, ponieważ do ich narządów wewnętrznych dostają się szkodliwe gazy – etanol i dwutlenek węgla.