Tak naciągają na oferty wakacyjne. Odnotowano aż 40 tys. cyberprzestępstw
W Polsce odnotowano 40 tys. cyberprzestępstw w tym roku, z czego wiele dotyczy fałszywych ofert wakacyjnych. Policja i eksperci radzą, jak się przed nimi chronić.
Najważniejsze informacje
- W 2025 r. w Polsce doszło do 40 tys. cyberprzestępstw.
- Duża część z nich dotyczy fałszywych ofert wakacyjnych.
- Policja zaleca ostrożność i weryfikację ofert.
Wzrost cyberprzestępczości w Polsce
Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości alarmuje, że w 2025 r. w Polsce doszło do 40 tys. cyberprzestępstw. Choć liczba ta jest niższa niż w poprzednich latach, wciąż stanowi poważne zagrożenie, zwłaszcza w kontekście fałszywych ofert wakacyjnych.
Policja ostrzega przed oszustami podszywającymi się pod właścicieli obiektów noclegowych. Oszuści oferują fikcyjne noclegi, pobierają zaliczki, a następnie znikają. Podinsp. Edyta Bagrowska z KMP w Jeleniej Górze podkreśla, że takie przypadki są zgłaszane regularnie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Europejskie wyspy przyciągają latem. "Polacy kochają je za plaże i kulturę"
- Po przyjeździe na miejsce okazuje się, że pod wskazanym adresem nie istnieje żaden obiekt noclegowy, nikt nie prowadzi tam wynajmu, a kontaktu z ogłoszeniodawcą nie ma - informuje Edyta Bagrowska.
Eksperci radzą, aby dokładnie weryfikować oferty noclegowe. Warto sprawdzać, czy obiekt istnieje, korzystając z lokalnych urzędów lub baz danych. Gdański magistrat uruchomił portal Gdańskie Obiekty Noclegowe, który pomaga turystom w weryfikacji miejsc noclegowych.
Oszustwa na popularnych platformach
Józef Kuleczka z firmy Meteor zauważa, że oszuści często tworzą fałszywe strony internetowe, aby uwiarygodnić swoje oferty. Podobne problemy dotyczą również sprzedaży biletów lotniczych. Daniela Chovancová z kiwi.com podkreśla, że oszuści mogą tworzyć fałszywe profile w mediach społecznościowych.
- Zetknęliśmy się z próbami podszywania się pod naszą markę. Oszuści mogą tworzyć fałszywe profile w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram czy X) lub fałszywe kanały obsługi klienta – przekazała Chovancová w rozmowie z PAP.
Aby uniknąć oszustw, warto korzystać z oficjalnych kanałów i zachować czujność. Firmy technologiczne, takie jak kiwi.com, wdrażają zaawansowane zabezpieczenia, aby chronić swoich klientów przed zagrożeniami.