oprac. Karolina Modzelewska|

"Magiczne grzyby" w kosmosie. Naukowcy proponują użycie psychodelików

Na łamach czasopisma naukowego "Frontiers in Space Technologies" Leonard Lerer oraz Jeet Varia przedstawili rozwiązanie, które ich zdaniem może pomóc astronautom podczas dłuższych pobytów w kosmosie. Chodzi o substancje psychodeliczne, a szczególnie tzw. "magiczne grzyby"

"Magiczne grzyby" w kosmosie. Naukowcy proponują użycie psychodelików
Astronauta w kosmosie - zdjęcie ilustracyjne (Pixabay)

Zdaniem badaczy potencjalne szkodliwe skutki fizjologiczne oraz psychologiczne można łagodzić za sprawą psychodelików, czyli psychoaktywnych cząsteczek grzybowych, roślinnych i zwierzęcych, które powodują zmiany w percepcji, nastroju, zachowaniu i świadomości. Chodzi głównie o grzyby halucynogenne, nazywane również grzybami psylocybinowymi.

Psychodeliki mogą być dla długotrwałych podróży kosmicznych w XXI wieku tym, czym owoce cytrusowe były dla dalekich podróży morskich w XVIII wieku – przełomem i ułatwieniem - piszą badacze na łamach "Frontiers in Space Technologies".

Serwis IFL Science zwraca jednak uwagę na kilka istotnych kwestii. Po pierwsze, NASA bardzo rygorystycznie podchodzi do zażywania środków odurzających w kosmosie. Po drugie, badanie nie zostało opracowane przez naukowców zajmujących się kosmosem, ale przez przedstawicieli prywatnej firmy biotechnologicznej, która szuka nowych zastosowań dla glonów i grzybni. Dodatkowo "nie ma naukowych dowodów na poparcie bezpiecznego stosowania leków psychodelicznych w kosmosie, a wszystkie twierdzenia autorów są nieudowodnione i teoretyczne".

Pomimo to warto przyjrzeć się propozycji Lerera i Varia bliżej. W artykule naukowcy odnoszą się do kilku badań przedklinicznych, przeprowadzonych na zwierzętach. Sugerują one, że psylocybina może pomóc w łagodzeniu poznawczych skutków podróży kosmicznej za sprawą zwiększenia neuroplastyczności i tworzenia nowych neuronów. Poprawi również ogólne samopoczucie przebywających w kosmosie.

Istnieje również pewne uzasadnienie dla rozważenia zastosowania psychodelików w przetwarzaniu i integracji głębokiego i duchowego doświadczenia podróży w kosmos - informują autorzy badania.

W artykule można znaleźć nawet twierdzenia, że przyjmowanie DMT (dwumetylowej pochodnej tryptaminy), czyli psychodelicznej substancji psychoaktywnej, może przygotować astronautów na spotkania z pozaziemskimi formami życia. Autorzy są również zdania, że psychodeliki poradzą sobie ze stresem i innymi odczuciami, które będą towarzyszyć przebywającym w kosmosie, gdy dowiedzą się, że powrót na Ziemię jest niemożliwy, a śmierć w kosmosie jest nieunikniona.

Zobacz także: Zobacz także: Woda na "drugiej Ziemi" K2-18b. Pierwsze takie odkrycie w historii