Aleksander Sławiński|

Alarmujący stan w Bałtyku. Naukowcy oceniają, ile lat potrzeba na regenerację mórz i oceanów

Według międzynarodowego zespołu naukowców, podjęcie odpowiednich wysiłków może umożliwić nam regenerację stanu oceanów do 2050 roku. Będzie to jednak wymagało niemałego wysiłku i poświęceń.

Zniszczona rafa koralowa
Zniszczona rafa koralowa (Shutterstock.com)

Stan światowych oceanów jest z roku na rok coraz gorszy. Rocznie do oceanu trafiają miliony ton plastiku i innych zanieczyszczeń niszczone są siedliska ryb a destrukcja linii brzegowych i raf koralowych destabilizuje całe morskie ekosystemy. Jednak według artykułu opublikowanego w czasopiśmie "Nature", proces ten można odwrócić.

Międzynarodowy zespół naukowców, z uniwersytetów m.in. z Niemiec, Arabii Saudyjskiej, Chile i USA, przedstawił wnioski według, których wdrożenie na całym świecie planów zrównoważanego rozwoju mogłoby przywrócić oceany do stanu w jakim znajdowały się jeszcze kilkadziesiąt lat temu.

Jak twierdzą autorzy badania, kluczowymi elementami przywracania wszechoceanu do prawidłowej kondycji jest zmniejszenie emisji zanieczyszczeń i produkowanych śmieci, zmiana metod połowu ryb, czy objęcie dużych połaci wód ścisłą ochroną. Wszystko to będzie kosztować miliardy dolarów rocznie, lecz, według naukowców, zyski z tego będą dziesiątki razy większe.

Globalne ocieplenie

Zaburzenia w morskim ekosystemie - np. zmiana biegu prądów oceanicznych, z powodu topnienia lodowców - napędza zmiany klimatu i odpowiada za wiele katastrof naturalnych długotrwałych susz, powodzi i huraganów. Dbałość o morską faunę - np. namorzyny i słone mokradła może pomóc powstrzymać efekt cieplarniany. Według badań rośliny te mają niezwykłą zdolność pochłaniania dwutlenku węgla.

Okienko, w którym możemy zapewnić naszym wnukom zdrowy ocean zamyka się. Mamy jednak wiedzę by to zrobić - twierdzi kierujący zespołem badaczy Carlos Duarte z saudyjskiego uniwersytetu im. Króla Abdullaha - Jeśli tego nie zrobimy, skażemy naszych potomków na życie pośród oceanów, które nie będą mogły zaspokoić ich potrzeb.