Piotr Kalsztyn|

Naukowcy odkryli "eliksir młodości”. To wino z czekoladą

Związki występujące w winie i czekoladzie pozwoliły naukowcom na odmłodzenie komórek.

Naukowcy odkryli "eliksir młodości”. To wino z czekoladą
(iStock.com, YuriyZhuravov)

*Grupa badaczy sprawiła, że stare komórki nie tylko wyglądają, ale również zachowują się, jak młodsze. *Zespół naukowców z Uniwersytetu w Exeter zastosował na komórkach związki oparte na substancjach chemicznych naturalnie występujących w czerwonym winie, jagodach i ciemnej czekoladzie. Pokarmy są bogate we flawonoidy znane z właściwości utleniających i przeciwzapalnych. To właśnie te związki są sekretem do odmłodzenia komórek.

Czekolada pomaga DNA. Kiedy się starzejemy, nici DNA w naszych komórkach stopniowo tracą ochronne telomery. To fragmenty chromosomu, zlokalizowane na jego końcu, które zabezpieczają go przed uszkodzeniem podczas kopiowania. Można to obrazowo porównać do plastikowych końcówek w sznurówkach. Już po kilku godzinach komórki "karmione” flawonoidami zaczęły się dzielić i miały telomery dłuższe niż wcześniej.

Naukowcy podkreślają, że wyniki badań były dla nich zaskoczeniem. Powtarzali eksperyment kilka razy i w każdym przypadku komórki odmładzały się. Na wieczne życie raczej nie możemy liczyć, ale odkrycie może pomóc w zachowaniu długoletniej młodości.

To pierwszy krok, aby ludzie mogli żyć tak samo długo, jak do tej pory, ale przez cały czas w dobrym zdrowiu - powiedział profesor Lorna Harries z Uniwersytetu w Exeter