Anna Machnio|

Nowy gatunek rekina – jest mniejszy od dłoni i świeci w ciemności

Naukowcy z Tulane University dokonali nowego odkrycia w wodach Zatoki Meksykańskiej. To American Pocket Shark (Amerykański Rekin Kieszonkowy – przyp.red.), mierzący 14 cm długości rekin.

Nowy gatunek rekina – jest mniejszy od dłoni i świeci w ciemności
(Youtube.com)

Zabójczy płyn. Zwierzę wydziela płyn bioluminescencyjny, który wykorzystuje do przyciągnięcia swoich zdobyczy. Według CNN rekin wydziela świecący płyn z maleńkiej kieszonki w pobliżu przednich płetw. Uważa się, że pomaga przyciągnąć ofiarę, która zachęcona roztaczanym blaskiem, sama zbliża się do drapieżnika.

Bioluminescencja to zjawisko często spotykane na dnie oceanów. Według Narodowej Służby Oceanicznej i Atmosferycznej (NOAA) szacuje się, że około 90 proc. zwierząt żyjących na otwartych wodach jest bioluminescencyjnych. Badania tych morskich stworzeń są jednak znikome.

Organizmy świecą. Robią to, by przyciągnąć partnera, ostrzegają napastnika, by trzymał się z daleka lub, w większości przypadków, zdobyć ofiarę.

Fakt, że tylko jeden rekin kieszonkowy został kiedykolwiek zgłoszony w Zatoce Meksykańskiej i że jest to nowy gatunek, podkreśla, jak niewiele wiemy o Zatoce - zwłaszcza jej głębszych wodach - i ile dodatkowych nowych gatunków z tych wód czeka na odkrycie - komentuje profesor Henry Bart, dyrektor Instytutu Badań Różnorodności Biologicznej w Tulane University.