Na to najczęściej skarżą się Polacy. ECK opublikowało dane

Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce odnotowało, że w 2024 r. najwięcej skarg płynących z Polski dotyczyło usług lotniczych oraz zakupy. Problemy z lotami i bagażem dominują w zgłoszeniach konsumentów.

Niezadowoleni konsumenci. Na co skarżą się Polacy?Niezadowoleni konsumenci. Na co skarżą się Polacy?
Źródło zdjęć: © Getty Images | Vinko Murko
Anna Wajs-Wiejacka

Najważniejsze informacje

  • Usługi lotnicze: Blisko połowa skarg dotyczyła sektora lotniczego.
  • Zakupy odzieży i obuwia: Drugie miejsce pod względem liczby skarg.
  • Zakwaterowanie: Trzecia najczęściej zgłaszana kategoria problemów.

Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce (ECK) to część unijnej sieci systemu ochrony konsumentów w Unii Europejskiej. Z danych przekazanych przez ECK Polskiej Agencji Prasowej, wynika, że w 2024 r. otrzymało ponad 5,5 tys. skarg od Polaków. Blisko połowa dotyczyła usług lotniczych.

W ostatnich latach sprawy z tego obszaru stanowią przeważającą liczbę zgłoszeń przekazywanych do Europejskiego Centrum Konsumenckiego Polska - w 2024 roku blisko 50 proc. Najczęściej dotyczą zakłóceń w realizacji lotów, a także problemów z transportem bagażu - podało ECK.

Drugą najczęściej zgłaszaną kategorią były problemy związane z zakupem odzieży i obuwia. Konsumenci skarżyli się na niezgodność towaru z umową oraz trudności w odstąpieniu od umowy. W 2024 r. te skargi stanowiły ponad 20 proc. wszystkich zgłoszeń. Te najczęściej zgłaszane są w trakcie sezonowych wyprzedaży.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

WP News wydanie 30.04

Zakwaterowanie i inne problemy

Na trzecim miejscu znalazły się skargi dotyczące zakwaterowania. Konsumenci często zgłaszali niezgodność pomiędzy ofertą a rzeczywistymi warunkami świadczonej usługi. ECK podkreśla, że liczba skarg wzrasta w okresach wakacyjnych i świątecznych.

ECK zauważa, że liczba skarg systematycznie rośnie, co jest wynikiem zwiększającej się świadomości konsumenckiej oraz rozwoju handlu w przestrzeni cyfrowej. W 2020 r. odnotowano szczególnie wysoki wzrost liczby zgłoszeń z powodu pandemii COVID-19.

Polska znajduje się w grupie państw o stosunkowo wysokim poziomie zgłaszania skarg przez konsumentów. - W 2024 roku liczba skarg konsumentów na przedsiębiorców z Europy, zgłoszona do ECK Polska odpowiada 6. pozycji spośród danych ilościowych pozostałych państw sieci ECC — przekazało ECK.

ECK Polska, działające od 2005 r., pomaga konsumentom w rozwiązywaniu transgranicznych sporów. Centrum jest częścią unijnej sieci ECC-Net, która umożliwia szybkie i efektywne rozwiązywanie problemów z zagranicznymi przedsiębiorcami.

Wybrane dla Ciebie
Szedł obok placu zabaw. Nagle taki widok. "Prawdziwy hit sezonu"
Szedł obok placu zabaw. Nagle taki widok. "Prawdziwy hit sezonu"
Brutalny atak na właściciela kebabu w Głogowie. Sprawcy usłyszeli wyroki
Brutalny atak na właściciela kebabu w Głogowie. Sprawcy usłyszeli wyroki
Premier Indii mówił o pokoju. Spójrzcie na twarz Putina
Premier Indii mówił o pokoju. Spójrzcie na twarz Putina
Pojawił się w centrum Wrocławia. Kierowcy musieli omijać go łukiem
Pojawił się w centrum Wrocławia. Kierowcy musieli omijać go łukiem
Portugalia zaostrza przepisy deportacyjne dla nielegalnych imigrantów
Portugalia zaostrza przepisy deportacyjne dla nielegalnych imigrantów
8 miliardów funtów na wsparcie Ukrainy? Brytyjczycy mają plan
8 miliardów funtów na wsparcie Ukrainy? Brytyjczycy mają plan
Miał już dość. Ujęcie sprzed Lidla. Wywiesił karteczkę
Miał już dość. Ujęcie sprzed Lidla. Wywiesił karteczkę
Wyż z Rosji nadal nad Polską. Należy spodziewać się opadów
Wyż z Rosji nadal nad Polską. Należy spodziewać się opadów
Zaginęła 15-latka z Konstantynowa Łódzkiego. Jest nowy trop
Zaginęła 15-latka z Konstantynowa Łódzkiego. Jest nowy trop
Granica z Białorusią. Przedłużono strefę buforową
Granica z Białorusią. Przedłużono strefę buforową
Mikołaje okładali się przy owocach. Sceny w sklepie w Baku
Mikołaje okładali się przy owocach. Sceny w sklepie w Baku
Od ofiary do oszustki. Emerytka zamieszana w przekręt na 1,4 mln zł
Od ofiary do oszustki. Emerytka zamieszana w przekręt na 1,4 mln zł