Oscary już w niedzielę. Tak wyglądają przygotowania
Kosztowna impreza
Co kosztuje najwięcej? Bezsprzecznie stroje i biżuteria. W 2006 roku buty model Rita Hayworth spod ręki Stuarta Weitzmana (a założone przez piosenkarkę Kathleen York) kosztowały 3 mln dolarów. Suknia Jennifer Lawrence z 2013 roku kosztowała 4 mln dolarów. Kolczyki Angeliny Jolie z 2009 roku ze 115-karatowymi szmaragdami od Lorraine Schwartz kosztowały 2,5 mln. Naszyjnik Glorii Stuart od Harry'ego Winstona z 15-karatowym niebieskim diamentem kosztował 20 mln. W większości przypadków gwiazdy nie płacą za te "drobiazgi", są im jedynie wypożyczane.
Rozwijanie dywanu
Statuetka
Przed 1950 rokiem aktorzy sprzedawali swoje statuetki na aukcjach. Najwięcej, bo 1,5 mln dol. zapłacił w 1999 roku Michael Jackson za Oscara dla "Przeminęło z wiatrem". Od 1950 roku amerykańska Akademia Filmowa zobowiązuje nagrodzonych (na piśmie), że w przypadku gdyby chcieli sprzedać swoją nagrodę, muszą najpierw zaoferować ją Akademii za 1 dolara.
Miejsce dla każdego
Pieniądze z reklam
Żeby wygrać, trzeba swój produkt reklamować. Przeciętny koszt promocji obrazu nominowanego w kategorii "Najlepszy film roku" to 10 mln dolarów. Sama tylko reklama w piśmie "Hollywood Reporter" to 72 tys. dolarów.
Torba z prezentami
Co w tym roku zawiera tzw. "goodie bag"? M.in. dwutygodniowe piesze wakacje w Japonii z przewodnikiem (54 tys. dolarów), audi A4 z wypożyczalni na rok bez limitów kilometrów (45 tys. dolarów). Jest również zabieg kosmetyczny poprawiający jędrność piersi (1,900 dolarów) czy... spersonalizowane drażetki M&Ms (300 dolarów).
Przychody z biletów nominowanych filmów
"Mad Max: Na drodze gniewu" zarobił 3 mln więcej ponad wynoszący 150 mln koszt produkcji. "Marsjanin" zarobił dwukrotnie więcej niż kosztował (koszt 108 mln dol., przychody 226 mln dol.). Podobnie "Brooklyn", choć tam obie sumy były 10-o krotnie mniejsze od poprzedniego z wymienionych. "Most Szpiegów" też się zwrócił, choć nie z takim naddatkiem (koszt 40 mln dol, przychody 70 mln dol.).