Duże wzrosty
Samochody używane wciąż cieszą się w Polsce dużą popularnością, ale i rynek pojazdów nowych ma się wyśmienicie. Według Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar to będzie najlepszy rok od co najmniej 16 lat. Jak zauważają eksperci, tegoroczny listopad był lepszy nawet od tego z 2010 r., kiedy Polacy korzystali z ostatnich miesięcy możliwości zakupu auta na firmę z pełnym odliczeniem VAT. W przedostatnim miesiącu roku sprzedano i zarejestrowano 37 206 samochodów - o 22,72 proc. więcej niż w listopadzie 2015 r.. W sumie od stycznia do klientów trafiło już 372 487 egzemplarzy. Według Samaru rok 2016 zamknie się wynikiem 417 tys. sprzedanych samochodów.
Źródło: IBRM Samar
Firmy robią wynik
Większość aut kupują w Polsce firmy – dokładnie 67,6 proc. Ci klienci najchętniej wybierają Skodę. Na drugim miejscu jest Volkswagen, a za nim Toyota. W przypadku klientów indywidualnych sytuacja wygląda nieco inaczej. Oni najczęściej wybierają Ople, Toyoty i Skody
Lider od lat bez zmian
Jeśli zsumuje się sprzedaż dla firm i klientów indywidualnych to króluje Skoda. Jak na razie z salonów tej marki wyjechało 47 709 egzemplarzy – o 18,76 proc. więcej w stosunku do roku ubiegłego. Przyszły rok jest dla Skody niezwykle ważny. W salonach pojawią się dwa nowe modele - Kodiaq oraz Octavia. - Dzięki tak silnemu przedstawicielowi w segmencie SUV-ów oraz udoskonalenia absolutnego bestsellera po raz kolejny będziemy bronić pozycji lidera rynku – mówi w rozmowie z o2.pl Katarzyna Misztal, specjalista ds. komunikacji marki Skoda.
Mimo afery
Drugie miejsce w ujęciu rocznym zajmuje Volkswagen. Po 11 miesiącach do klientów trafiło 37 890 egzemplarzy aut koncernu. To aż 22 proc. wzrostu w stosunku do 2015 r. Klientów do salonów w ostatnich dniach roku może przyciągać wyprzedaż ostatnich sztuk przedliftingowego golfa, którego przeceniono średnio o 10 tys. zł. Polscy klienci najwidoczniej niezbyt przejęli się aferą "Dieselgate".
Polacy lubią japończyki
Trzecia lokata w rankingu sprzedaży to Toyota. Do końca listopada japońska marka sprzedała w Polsce 36 205 aut. To o 15,58 procent więcej niż w analogicznym okresie 2015 r. Japończycy liczą, że przyciągną jeszcze więcej klientów dzięki zaprezentowanemu niedawno modelowi C-HR. To przedstawiciel crossoverów – segmentu, którym klienci interesują się coraz bardziej.
Nowa Insignia na horyzoncie
Do podium brakuje nieco Oplowi. Od stycznia niemiecka marka sprzedała w Polsce 30 684 egzemplarzy - o 14,51 proc. więcej niż rok wcześniej. Dilerzy Opla liczą jednak na dalsze wzrosty i z pewnością czekają na moment, kiedy trafi do nich nowa Insignia. Właśnie zaprezentowano jej drugą generację, której poprzedniczka to jeden z bestsellerów koncernu.
Polacy kupują też drogie auta
Bardzo duże wzrosty zanotowali również producenci z segmentu premium. Liderem jest BMW – 11 090 sprzedanych aut, o 31,12 proc. więcej niż rok wcześniej. Drugie miejsce zajmuje Mercedes (9935 sztuk, 34,22 proc. w górę), a trzecie Audi (9416, 33,71 proc. w górę). W Mercedesie liczą na przyznanie prestiżowej nagrody „Car Of The Year 2017” dla Klasy E. Z kolei w przyszłym roku Audi z pewnością przypuści atak na drugie miejsce. W salonach pojawi się bowiem nowa generacja jednego z najlepiej sprzedających się modeli – Q5.
Widziałeś lub słyszałeś coś ciekawego? Poinformuj nas, nakręć film, zrób zdjęcie i wyślij na redakcjao2@grupawp.pl.