Rosyjska myśl techniczna. Zobacz wyjątkowe autobusy
Ciekawy, ale...
Jeśli myślicie, że Rosjanie nie robili swoich autobusów, to się mylicie. Poznajcie kilka ciekawych konstrukcji pochodzących właśnie tego kraju. Oto pierwsza z nich - NAMI-0159. Prototyp z silnikiem V8 i charakterystycznie umieszczoną kabiną kierowcy. Taki autobus miał 30 proc. więcej miejsca w środku niż zwykły. Nie trafił jednak do produkcji.
Dwupiętrowiec
Kojarzone są głównie z Wielką Brytanią, ale pojawiały się również w Rosji. Oto jeden z nich - trolejbus z 1938/39 roku. Ciężko się nimi jeździło i 10 lat później wszystkie jego modele zniknęły z moskiewskich ulic.
Przedłużane autobusy
Innym pomysłem na zabranie większej ilości pasażerów było przedłużanie pojazdów. Oto Atul L-III z napędzanymi dwiema osiami.
Kolejny gigant
Poniższe zdjęcie przedstawia autobus YAA-2 wyprodukowany przed wojną w Leningradzie. To jedyny egzemplarz. Był w stanie pomieścić 80 osób, z czego 52 miały miejsca siedzące.
Z przyczepką? Czemu nie!
Problem braku kierowców i chęć przewożenia dużej liczby pasażerów rozwiązano w taki oto sposób. Na zdjęciu ZIS-8 podczas testów w Moskwie. Podobne konstrukcje jeździły do lat 60-tych XX wieku.
Oto kolejna wariacja
Tym razem wyglądająca już zdecydowanie nowocześniej. To ZIL-158 z przyczepą 2PN-4.
Czy przód nie wygląda znajomo?
To prototypowy model PAZ-671A z przyczepą PAZ-750. Przód natomiast przypomina widywane na polskich drogach samochody marki GAZ.
Wyjątkowy pociąg
Ciekawym pomysłem było też łączenie dwóch autobusów w coś na wzór pociągu. To LAZ-695M.
Autobus-naczepa
Niecodziennie wyglądająca kombinacja. Przypomina bardziej holowany autobus.
Przełomowa konstrukcja
Oto pierwszy przegubowy trolejbus na moskiewskich ulicach - TS-1. Pojawił się w 1959 roku. Mógł przewieźć 220 pasażerów, ale miejsc siedzących było tylko 45.
Kolejny prototyp
To LIAZ-5E676 - kolejny projekt autobusu przegubowego. Prototyp powstał 3 lata po TS-1 i miał ponad 15 m długości.
Elektryczny "autobus"
Mieścił niewiele osób, ale był ekologiczny. Napędzały go bowiem dwa silniki elektryczne. Konstrukcję opracowano w XIX wieku.
Na paliwo alternatywne
Ciekawą konstrukcją była ta oparta na modelu ZIL-127. To autobus napędzany turbiną gazową, który powstał w 1959 roku. Jego duża zaletą była moc (360 KM) oraz prędkość maksymalna (160 km/h). Niestety, w środku było miejsce tylko na 10 siedzeń. Resztę zajmował niezbędny sprzęt.
Imprezobusy
O urozmaicenie życia mieszkańców Związku Radzieckiego dbały m.in. takie autobusy. Produkowane w latach 50-60. XX wieku na podwoziach GAZów pełniły rolę bibliotek, klubów czy fryzjerów.
Do trudno dostępnych miejsc
Nie wszędzie był możliwy łatwy dojazd. Dlatego też użytkowano te APP-66 z napędem na wszystkie koła i specjalnymi terenowymi oponami.