Jedyny na świecie
Pod nazwą Metro-2 kryje się prawdopodobnie jedyny na świecie tajny system metra. Jest całkowicie niezależny od głównej moskiewskiej sieci, dostępnej dla zwykłych obywateli.
Niepotwierdzone informacje
Informacje o Metro-2, określanym także kryptonimem D-6, nigdy nie zostały oficjalnie potwierdzone. Mówi się jednak, że w jego skład wchodzą 3 linie, kontrolowane przez służby specjalne, dostępne tylko dla wtajemniczonych, czyli przedstawicieli władzy.
Moskwa i nie tylko
Rządowy podziemny system komunikacji łączy wszystkie strategiczne miejsca w Moskwie, ale podobno nie tylko. Linia ma wykraczać daleko poza stolicę.
Trzy, a może cztery
Pierwszą linię tajnego metra zbudowano w latach 1947-1967. Drugą i trzecią w 1987 r. Miała powstać również czwarta linia. Środki na nią przewidziano w budżecie Rosji na 1997 r, ale nie wiadomo, czy podjęto się realizacji projektu.
Do ewakuacji
Głównym zadaniem Metro-2 jest utrzymywanie gotowości do ewakuacji. Obecnie system jest w stanie uśpienia, ale według relacji byłego mera Moskwy, Gawriła Popowa, użyto go w sierpniu 1991 r. do wywiezienia uczestników tzw. puczu moskiewskiego, czyli nieudanej próby przejęcia władzy w ZSRR przez liderów KPZR.
Także dla samochodów
Po liniach Metro-2 mogą poruszać się również samochody. Tunele znajdują się na głębokości od 40 do 84 metrów. Wiadomo, że ich przekrój jest o około 50% większy od tuneli publicznej linii metra.
Nie tylko metro
Tajne metro to nie wszystko. Przed II wojną światową w Moskwie wybudowano również dwa podziemne tunele drogowe. Jeden łączył Ministerstwo Obrony z daczą Stalina w zachodniej Moskwie, drugi prowadził do stacji metra Sokolniki. W ich budowie wykorzystano tunele, które pierwotnie były zaprojektowane dla metra, ale nie włączono ich do rozkładu jazdy.