Zrobili kurort z nazistowskiej ruiny. Zobacz, jak teraz wygląda
Nazistowski moloch
Prora nad Bałtykiem to były nazistowski ośrodek wczasowy na 20 tys. miejsc. Miejsce, z którego Adolf Hitler chciał stworzyć ogromny indoktrynacyjny obóz nad morzem, tego lata po części przekształcił się w ośrodek turystyczny ze spa, galerią sztuki, nocnym klubem, burgerownią i piekarnią serwującą przy okazji pyszne latte macchiato.
Budowa
Budowa kompleksu rozpoczęła się w 1936 roku. Musiała zostać zatrzymana trzy lata później z powodu wybuchu II wojny światowej. Od tamtej pory betonowy szkielet straszył na długości 4,5 km wzdłuż jednej z piękniejszych plaż na terenie Niemiec. Budowę dokończono dopiero po wojnie. Stacjonowały tam głównie wojska, a przez ostatnie 20 lat kompleks stał pusty.
Historia
Projekt zakładał osiem betonowych bloków, każdy po 6 pięter. Obecnie cztery z nich przekształcono na ośrodek wypoczynkowy. Jeden już w 2011 roku zamieniono na hostel młodzieżowy. Pozostałe dwa należą do spółki z Liechtensteinu, a ostatni wysadzili w powietrze Sowieci, kiedy jeszcze stacjonowali w NRD.
Nowa Prora
Jeden z deweloperów wykupił blok za prawie 3 mln euro w 2012 roku. Na renowację wyłożył 88 mln euro. Sprzedano już 95 proc. mieszkań, których ceny wahały się od 350 tys. euro za 100 m², po 650 tys. euro za penthouse w pięknym widokiem na morze.
Przyszłość
Według deweloperów jest to ostatni w Niemczech kompleks budynków z bezpośrednim dostępem do tak pięknej plaży. I chociaż koniec wszystkich prac zaplanowany jest dopiero na 2022 rok, to już teraz widać, jak piękne może to być miejsce. I jaki ma potencjał.
Zmiany
Nie wszystkim zmiany zachodzące w tym miejscu się podobają. 50-letni listonosz twierdzi, że miejsc upamiętniających historię w Niemczech mają już wystarczająco dużo, a z Prory przydałoby się zrobić coś pięknego, innego niż budynki stojące tu do tej pory.
Hot or not?
Jak wam się podoba transformacja nazistowskiej rudery w wakacyjny kurort? Odwiedzicie kiedyś Rugię, żeby na własne oczy przekonać się, czy piękno tej plaży to nie tylko chwyt marketingowy?
Widziałeś lub słyszałeś coś ciekawego? Poinformuj nas, nakręć film, zrób zdjęcie i wyślij na redakcjao2@grupawp.pl.
{:external}