Będą nowe oznaczenia w stołecznej komunikacji? Radni proponują
Radni KO proponują dodatkowe wyróżnienie siedzeń dla osób uprzywilejowanych w stołecznej komunikacji. ZTM przekonuje, że takie miejsca są już oznaczone i tłumaczy, dlaczego nie stawia na hafty i nadruki.
Najważniejsze informacje
- Radni KO chcą innych kolorów tapicerki lub wyhaftowanych piktogramów na siedzeniach uprzywilejowanych.
- ZTM wskazuje, że w Warszawie takie miejsca już mają żółte korpusy siedzeń i piktogramy.
- Zarząd tłumaczy, że nadruki na siedziskach szybko się wycierają przy intensywnej eksploatacji.
Radni Koalicji Obywatelskiej zwrócili się do prezydenta Rafała Trzaskowskiego o dodatkowe wyróżnienie miejsc uprzywilejowanych w autobusach, tramwajach i metrze. Jak podaje PAP, w piśmie zwrócili uwagę na praktykę innych miast i wskazali, że obecne oznaczenia mogą być słabo widoczne dla części pasażerów. Wniosek dotyczy przede wszystkim samych siedzisk, tak by były one czytelne od razu po wejściu do pojazdu.
W piśmie do ratusza radni zaproponowali rozważenie odmiennych kolorów tapicerki i dużych piktogramów umieszczonych bezpośrednio na siedzeniach. Jako przykład podali Katowice, gdzie siedzenia w autobusach wyróżniają się wyraźnie inną tapicerką i dużymi, wyhaftowanymi znakami. Ich zdaniem zwiększyłoby to rozpoznawalność miejsc, które powinni zajmować m.in. seniorzy, osoby z niepełnosprawnościami i rodzice z dziećmi.
Nocna prohibicja w Warszawie. "Policjanci odczuli ulgę"
Rzecznik ZTM odpowiada
Rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego Tomasz Kunert wyjaśnił, że w stolicy wprowadzono inne wyróżnienie. Korpusy siedzeń, czyli plastikowe obudowy, przy miejscach uprzywilejowanych są żółte, podczas gdy standardowo stosowany jest kolor szary.
Takie wyróżnienie pojawia się stopniowo od 2023 roku, w miarę wprowadzania do ruchu nowych pojazdów - od tamtego roku wymagamy w postępowaniach przetargowych na obsługę linii oraz przy zakupach taboru przez operatorów i ZTM takiego wyróżnienia. Oczywiście standardowo w pobliżu takich miejsce są także odpowiednie naklejki z piktogramami — dodał Kunert, cytowany przez PAP.
Kunert dodał, że zarząd analizował również pomysł oznaczeń na samej powierzchni siedziska, ale oceniono je jako nietrwałe przy miejskiej eksploatacji. Pokrycia ze sztucznej skóry narażone są na szybkie wycieranie nadruków czy przetłoczeń. ZTM zwraca uwagę, że nawet trwałe oznaczenie na siedzisku nie zawsze spełni funkcję informacyjną, bo może być zasłonięte przez osobę, która na nim usiądzie.
Źródło: PAP