Biskup o zmianach religii w szkołach. "Czy to jest sprawiedliwe?"
Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadziło zmiany w nauczaniu religii w szkołach. Biskupi odpowiedzieli nową podstawą programową. Co miałoby się zmienić?
Najważniejsze informacje
- Nowa podstawa programowa religii odpowiada na wyzwania edukacyjne.
- Zajęcia religii często umieszczane są na początku lub końcu zajęć lekcyjnych.
- Katecheci obawiają się utraty pracy z powodu zmian organizacyjnych.
W reakcji na zmiany wprowadzane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej dotyczące lekcji religii, Konferencja Episkopatu Polski przygotowała nową podstawę programową. Biskup Wojciech Osial podkreśla w rozmowie z Onetem, że nowa podstawa nie jest reakcją na bieżące zmiany, ale efektem długotrwałej refleksji.
Nowa podstawa programowa stawia duży nacisk na wartości religijne w kontekście wychowawczym, kulturowym i społecznym. Lekcje religii mają umożliwić głębsze zrozumienie wiary i jej znaczenia w codziennym życiu. Biskup Osial zaznacza, że nie jest to wprowadzenie nowej katechezy parafialnej, ale aktualizacja istniejącej formy edukacyjnej.
Co dzieje się z religią w Polsce? Prof. Matczak ma pewną teorię
Wprowadzenie jednej godziny religii tygodniowo jest jednym z elementów nowej rzeczywistości szkolnej. Przygotowanie nowych materiałów dydaktycznych koordynują prof. Anna Zellma i ks. prof. Paweł Mąkosa, przy wsparciu praktyków nauki religii.
- Lekcja religii jest dziś na pierwszej i ostatniej godzinie. Według szkodliwych zapisów wprowadzonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) wystarczy tylko, że jeden uczeń zrezygnuje z zajęć religii i wtedy cała klasa musi mieć zajęcia z religii przed i po obowiązkowych zajęciach. Czy to jest sprawiedliwe? - pyta przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski (KEP) bp Wojciech Osial (cyt. Onet)
Biskup Osial twierdzi, że zmiany organizacyjne mogą poważnie wpłynąć na zatrudnienie katechetów. Istnieje ryzyko, że wiele osób straci pracę, co budzi niepokój i pytania o odpowiedzialność MEN w tej kwestii.
Nauczanie religii w polskich szkołach znajduje się w kluczowym momencie. Konieczne jest zintegrowane podejście do edukacji, które uwzględnia wkład różnych podmiotów — szkoły, rodziny i Kościoła. Biskupi apelują o dialog z MEN w celu opracowania wspólnego planu działania, który uwzględni wszystkie aspekty wychowawcze.