Katastrofa sprzed milionów lat. Naukowcy znaleźli jej ślady

Naukowcy z Minnesoty w USA dokonali zaskakującego odkrycia. Podczas badań na terenie hrabstwa Dakota natknęli się na krater powstały przez uderzenie meteorytu. Do zderzenia doszło około 500 mln lat temu.

Katastrofa sprzed milionów lat. Naukowcy znaleźli jej ślady
Naukowcy dokonali zaskakującego odkrycia. (Facebook)

Naukowcy z University of Minnesota podczas mapowania hrabstwa Dakota dokonali zaskakującego odkrycia. Znaleźli miejsce prawdopodobnego uderzenia meteorytu sprzed około 500 milionów lat. Na razie nie jest to potwierdzone, ale badacze mają nadzieję, że się nie mylą.

Krater sprzed 500 mln lat?

Geolog Julia Steenberg bada nowo znaleziony krater. Wierzy, że jej zespół znalazł miejsce katastrofy.

To stary wybuch z przeszłości – powiedziała cytowana przez CBS News.

Krater pod Inver Grove Heights ma około 4 kilometrów szerokości i pochodzi sprzed około 500 lat. Jak twierdzą naukowcy, prawdziwe dowody na zderzenie Ziemi z meteorytem można znaleźć około 100 metrów pod ziemią.

Zauważyliśmy, że ziarna piasku mają bardzo szczególny wygląd, jakby były zdeformowane lub pęknięte. Niektóre dane z badań wykazały, że skały były odwrócone – powiedziała Steenberg.

Najlepiej zachowanym, aczkolwiek mniejszym kraterem jest Krater Meteorowy lub Krater Barringera. Znajduje się na obszarze Canyon Diablo hrabstwa Coconino stanu Arizona w Stanach Zjednoczonych. Ma średnicy 1,2 km i głębokość 170 m. Ocenia się, że powstał około 50 tysięcy lat temu.

Najbardziej znanym kraterem jest z kolei krater Chicxulub. Znajduje się w Meksyku i ma średnicę 150 km. Jego obecna głębokość to 1 km, ale wcześniej mógł mieć nawet 30 km. Uderzenie meteorytu, który zostawił ten krater łączone jest z wymieraniem kredowym.

Niedawno NASA przeprowadziła pierwszą misję, w trakcie której udało się zmienić trajektorię lotu asteroidy. Niektórzy wciąż jednak obawiają się, że w każdej chwili kolejny wielki meteoryt może uderzyć w Ziemię. Steenberg zapewnia, że nie ma się czym martwić.

To nie jest coś, o co koniecznie musimy się martwić w naszym życiu. Jednak świadomość, że to może się zdarzyć, a NASA nawet bada sposoby, aby to powstrzymać, jest naprawdę interesujące – powiedział Steenberg.