Kupiłeś bilet, ale nie ma miejsca na pokładzie? Ekspert tłumaczy
Zdarza się, że linie lotnicze z różnych powodów np. technicznych muszą podstawiać mniejszy samolot zamiast planowanego większego. W sierpniu w pasażerowie Wizz Aira z i do Katowic doświadczyli, jak kłopotliwa jest nagła zamiana samolotu. Około 300 osób nie weszło na pokład i musiało czekać na alternatywne loty. Czy należy im się odszkodowanie?
W połowie sierpnia na trasach rejsowych z Katowic do Aten, Liverpoolu i Londynu pojawiły się problemy linii lotniczych Wizz Air. Zamiast planowanego Airbusa A321Neo, który mógł zabrać 239 pasażerów, podstawiono mniejszego Airbusa A320 mieszczącego 186 osób.
Wielu podróżnych dowiedziało się o problemie dopiero przy bramce, co wywołało chaos i konieczność oczekiwania w kolejce przy stanowiskach obsługi klienta. Pasażerowie musieli wówczas zdecydować, czy przyjąć lot alternatywny, zmienić termin podróży, czy ubiegać się o zwrot kosztów.
Podobna sytuacja dotknęła lotów powrotnych do Katowic – pasażerowie z Londynu, Liverpoolu i Aten musieli zmienić swoje plany, co spowodowało znaczne opóźnienia w obsłudze na lotnisku. W efekcie około 150–200 pasażerów tych lotów nie mogło wsiąść na pokład.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Francuski milioner ostrzega Polaków. "Nie polecam"
Pasażerowie dowiadywali się o problemie dopiero na lotnisku, czasem tuż przed wejściem na pokład. Problemy dotknęły zarówno podróżnych krajowych, jak i zagranicznych.
Linie lotnicze najczęściej tłumaczą takie sytuacje awarią samolotu, czy nieprzewidzianymi okolicznościami – np. opóźnienia poprzednich rejsów lub braki kadrowe.
Mecenas David Janoszka, ekspert do praw pasażerów z AirCashBack, tłumaczy, że omawiana sytuacja, nawet jeśli niezaplanowana przez przewoźnika, jest klasycznym przykładem overbookingu, za który według rozporządzenia (WE) nr 261/2004 przysługuje pasażerom odszkodowanie. Przewoźnik sprzedał bowiem więcej biletów, niż miał miejsc w samolocie.
W przypadku osób pozostawionych na lotnisku mowa o odmowie przyjęcia na pokład wbrew woli pasażera, za co przysługuje odszkodowanie w wysokości 250, 400 lub 600 euro, a także zapewnienie opieki i lotu alternatywnego - tłumaczy ekspert.
Pasażerowie mają prawo do: zwrotu pełnego kosztu biletu, zmiany rezerwacji na lot alternatywny w dogodnym terminie i zmiany rezerwacji na najbliższy dostępny lot alternatywny, także u innego przewoźnika.
Dodatkowo w przypadku zaburzenia lotu pasażerowie oczekujący na lotnisku mają prawo do: bezpłatnych posiłków i napojów, hotelowego noclegu oraz transportu między lotniskiem a hotelem, jeśli zachodzi taka potrzeba.