Jan Manicki
Jan Manicki|

Potęga kosmosu. Niesamowite odkrycie badaczy z NASA

Amerykańscy naukowcy uchwycili niesamowite zdjęcie Jowisza. Przy pomocy Teleskopu Hubble’a sfotografowali potężną burzę na północnej półkuli planety. Badacze twierdzą, że może to być nowy stały element krajobrazu Jowisza, tak jak słynna Wielka Czerwona Plama.

Potęga kosmosu. Niesamowite odkrycie badaczy z NASA
Naukowcy dokonali niesamowitego odkrycia na Jowiszu (NASA)

Naukowcy z NASA 25 sierpnia przy pomoc Teleskopu Hubble’a sfotografowali nowy ogromny antycyklon wiejący na Jowiszu. Nowa burza różni się od innych swoim rozmiarem. Badacze uważają, że może na stałe zmienić wygląd planety.

Teleskop Hubble’a wykonał dwie fotografie Jowisza. Jedno zdjęcie uwzględniało wyłącznie światło widzialne, na drugim zaś połączono różne długości fal światła, w tym ultrafiolet i podczerwień. W momencie wykonania zdjęć Jowisz znajdował się 653 milionów kilometrów od Ziemi.

Trwa ładowanie wpisu:twitter

Niesamowite odkrycie NASA. Nowa burza na Jowiszu

Nowy antycyklon znajduje się na północnej półkuli Jowisza. Przemieszcza się z prędkością 560 kilometrów na godzinę. Na zdjęciach widać, że jest bardzo jasny, w niektórych miejscach całkowicie biały.

Naukowcy przypuszczają, że może to być początek stałego elementu krajobrazu Jowisza. Być może będzie rywalizował z legendarną Wielką Czerwoną Plamą, która dominuje na półkuli południowej – napisało NASA w oświadczeniu.
Trwa ładowanie wpisu:twitter

Burze na Jowiszu. Wielka Czerwona Plama kurczy się

Wielka Czerwona Plama to ogromny stały antycyklon od co najmniej 356 lat wiejący na Jowiszu. Ma obecnie około 16 tysięcy kilometrów średnicy, ale stale się zmniejsza. Badacze nie znają przyczyny takiego stanu rzeczy.

Powód kurczenia się Wielkiej Czerwonej Plamy jest kompletną tajemnicą – stwierdziło NASA.

Badacze zauważyli także, że zmieniła się także inna znana formacja pogodowa na Jowiszu. Owal BA zwany także Małą Czerwoną Plamą to o połowę mniejszy antycyklon znajdujący się pod Wielką Czerwoną Plamą. Okazuje się, że jest on ciemniejszy i bardziej czerwony niż przy poprzedniej obserwacji.

Nowa fotografia przedstawia także Europę, jeden z lodowych księżyców Jowisza. Zdjęcia z Teleskopu Hubble’a pozwalają naukowcom śledzić zmiany atmosferyczne na największej planecie w Układzie Słonecznym. Teleskop umożliwia także fotografowanie innych fascynujących zjawisk w przestrzeni kosmicznej.

Obejrzyj także: Europa podobna do Ziemi. Wyniki badań NASA