Jan Manicki

Wybuch supernowej. NASA udostępniła niesamowite zdjęcie z Teleskopu Hubble’a

Podziel się

W ciągu swojej 30-letniej misji kosmiczny Teleskop Hubble’a nie raz robił zapierające dech w piersiach zdjęcia. Tak było także i tym razem. Za jego pomocą, naukowcom udało się sfotografować falę wybuchu znajdującej się 2600 lat świetlnych od Ziemi supernowej.

Wybuch supernowej. NASA udostępniła niesamowite zdjęcie z Teleskopu Hubble’a
Naukowcom udało się sfotografować falę wybuchu supernowej (NASA, Leo Shatz)
bDapaXbF

Potężna eksplozja gwiazdy miała miejsce w gwiazdozbiorze Łabędzia. Gwiazda była mniej więcej 20 razy masywniejsza niż nasze Słońce. Jej wybuch nastąpił od dziesięciu do dwudziestu tysięcy lat temu.

Niesamowite zdjęcie przedstawia tylko część fali uderzeniowej, która powstaje po wybuchu gwiazdy. W ciągu tysiącleci które upłynęły od wybuchu supernowej, jej pozostałości zostały wystrzelone nawet na odległość 60 lat świetlnych od centrum eksplozji. Co ciekawe, szczątki gwiazdy nadal przemieszczają się w przestrzeni kosmicznej z zawrotną prędkością 350 kilometrów na sekundę.

Gdy powstały w wyniku wybuchu gwiezdny pył miesza się gazem międzygwiazdowym o niskiej gęstości, powstaje imponująca struktura przypominająca welon. To właśnie ona została uchwycona na fotografii.

bDapaXbH

W 1991 Teleskop Hubble’a również próbował uchwycić ową strukturę po wybuchu innej supernowej w gwiazdozbiorze Łabędzia, jednak rezultaty nie były aż tak spektakularne.

Czytaj także:

bDapaXbN
bDapaXci
pawel
3 tyg. temu
XXI w. to wiek ignorancji, ludzie wolą wierzyć Januszowi spod sklepu wygłaszającemu swoje "mądrości" w trakcje spożywania kolejnych browarów, niż naukowcom, którzy poświęcili życie nauce i poznawaniu otaczającej nas rzeczywistości. Smutne
Astro_amator
3 tyg. temu
Szanowni Państwo. To co widać na tym zdjęciu to nie wijący sie sznur materii międzygwiazdowej. Zdjęcie przedstawia fragment czoła fali uderzeniowej, która powstała w momencie wybuchu gwiazdy i rozprzestrzenia się we wszystkich kierunkach. To co widac to fala uderzeniowa widziana z profilu, czyli jej część lecąca w kierunku prostopadłym do prostej łączącej obserwatora z gwiazdą. Te jakby sploty "sznura" to pofalowanie sferycznej powierzchni tej fali, świadczące o nie całkiem symetrycznej eksplozji. De facto jest to zagęszczona materia międzygwiazdowa ściśnięta przez rozpędzoną materia wyrzuconą z gwiazdy w wybuchu. Ot, tyle moge powiedzieć o tym zdjęciu. Zainteresowanych odsyłam do innego przypadku zwanego "Mgławicą cirrusową w Łabędziu".
ASTRO
3 tyg. temu
CHCE W KOŃCU ZOBACZYĆ 1 SŁOWNIE JEDNO ZDJECIĘ KULI ZIEMSKIEJ Z TELESKOPU UMIESZCZONEGO W KOSMOSIE ...DOŚĆ ŚCIEMY Z GRAFIKAMI KOMPUTEROWYMI ALBO ZDJ POWIERZCHNI Z ŁUKIEM Z SATELIT !!!
bDapaXcj
wow
3 tyg. temu
W Polsce mamy jeszcze ludzi ktorzy wierza, ze ziemia jest plaska a pandemia nie istnieje
janusz
piękne po prostu piękne
Takitam
2 tyg. temu
Przecież pamiętam...Jeszcze kilka lat temu domorośli internetowi "klimatolodzy" globalne ocieplenie nazywali g. ocipieniem...Dziś podobni do nich znowu zabierają głos...Domorośli eksperci od wszystkiego.
poi
ela
3 tyg. temu
i co w tym niesamowitego? Gdyby tam wybuchła epidemia kowida, to by było niesamowite, bo nie nosili maseczek. Proszę nie usuwać wpisu, bo czekam na odpowiedzi innych czytelników artykułu
w kulki
3 tyg. temu
Latające maszty 5G rozpylają chemtrails, w nim szczepionki czipowe uzależniające ludzi (na to jest ratunek - nakrycia głowy z folii aluminiowej z uziomem z polskiej miedzi) i co gorsza związki zamieniające płaską ziemię w kulę.
ASTRO
3 tyg. temu
POWIEM WAM JANUSZE NAUKI DLACZEGO NIE MA ANI JEDNEGO TELESKOPU SKIEROWANEGO NA ZIEMIE I ŻADNEGO ZDJĘCIA ZIEMI Z KOSMOSU ..OTÓŻ DLATEGO ŻE NIE JEST KULĄ A CZYM JEST ?? NO WŁAŚNIE CZYM ???
Karol
3 tyg. temu
gwiazdy, słońca i galaktyki powstają, potem giną, rozpadają się , powstają nowe, być może życie. i tak setki tysięcy lat to trwa. a Kościół bajki opowiada maluczkim jak to gotowy Świat stworzony został w 7 dni
Wawa
Żal mi ciebie
ZAZ
3 tyg. temu
Panie autorze, może nawet i magistrze Janie Manicki, dlaczego raz jest GWIEZDNY pył a raz MIĘDZYGWIAZDOWY gaz. Na pewno ukończył Pan jakieś studia dziennikarskie, to jest Pan w stanie jasno wytłumaczyć skąd ta różnica w treści Pana artykułu...
bDapaXcb
hellou
3 tyg. temu
widziałem to nie raz , to falująca whisky w mojej szklaneczce
Wybuch
To sprawa dla Antoniego.
Synek_ksiedza
3 tyg. temu
... a więc ... Tylko podatek słoneczny pomoc może w zapobieganiu zużycia Słońca ... Nasza gwiazda alfa ma przed sobą około 7 mld lat licząc jako jednostki znane człowiekowi ...
Kostek
3 tyg. temu
Że też ktoś za takie bzdety opłaca tzw. naukowców.
żelek
3 tyg. temu
podróż szybsza niż światło bedzie mozliwa jeszcze w tym stuleciu. Wystarczy pominąc odcinki pośrednie, szczegóły pozostawiam odkrywcom, mnie Nobel nie rajcuje.
astro-amator
3 tyg. temu
Kiedy i jak zdołaliście obliczyć te wszystkie..., lata świetlne?! Mnie zabrakłoby czasu, aby to wyliczyć z taką ,,precyzją,,...!?