Nie będzie szybkiej kolei na linii Poznań-Berlin? "Niemcy nie są zainteresowani"
Strona niemiecka nie jest zainteresowana tematem budowy Kolei Dużych Prędkości (KDP) z Berlina do Poznania - powiedział PAP wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Nasi zachodni sąsiedzi skupiają się obecnie na rozwiązywaniu problemów swojej sieci kolejowej.
W lipcu tego roku, podczas polsko-niemieckich konsultacji międzyrządowych, minister infrastruktury Dariusz Klimczak rozmawiał ze swoim niemieckim odpowiednikiem na temat zwiększenia liczby połączeń kolejowych między oboma krajami oraz rozwoju infrastruktury łączącej Polskę i Niemcy.
Klimczak podkreślał potrzebę podjęcia prac nad wspólnym wytyczeniem korytarza dla KDP, który w przyszłości miałby połączyć Berlin z Poznaniem, Łodzią i Warszawą.
Wiceminister Malepszak, zapytany o postępy w tych rozmowach, przyznał, że Niemcy nie są zainteresowani tym projektem.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"W Polskę na weekend". Roztocze to "polska Amazonia". Idealne miejsce nie tylko na jesienny weekend
Strona niemiecka nie jest zainteresowana tym tematem i podczas tych rozmów wyszło też, iż nie ma zainteresowania, żeby budować cokolwiek od Berlina w kierunku ich wschodniej granicy – stwierdził wiceszef MI.
Dodał również, że Niemcy koncentrują się na zwiększeniu przepustowości własnej sieci kolejowej oraz na połączeniach między głównymi aglomeracjami wewnątrz kraju.
Z Warszawy do Berlina w niespełna pięć godzin?
Wobec braku zainteresowania ze strony niemieckiej, Polska planuje poprawić parametry istniejącej linii kolejowej prowadzącej przez Zbąszynek, Świebodzin do Rzepina i Frankfurtu nad Odrą.
– Chcemy, aby podróż z Poznania do głównego dworca w Berlinie zajmowała dwie i pół godziny. To oznacza, że z Warszawy do Berlina dojedziemy w nieco poniżej pięciu godzin – ocenił Malepszak. Zaznaczył jednak, że zwiększenie maksymalnej prędkości powyżej obecnych 160 km/h nie jest planowane.
Wiceminister podkreślił realne działania na rzecz poprawy oferty połączeń kolejowych między Polską a Niemcami. – W przyszłym roku uruchomimy siódmy pociąg z Warszawy przez Poznań do Berlina oraz drugi pociąg jadący z Gdyni przez Bydgoszcz i Poznań do Berlina – zapowiedział.
Zwrócił też uwagę, że w ciągu ostatnich ośmiu lat liczba pasażerów podróżujących koleją na trasach Warszawa–Berlin i Poznań–Berlin wzrosła o 80 procent.
Modernizacja trasy kolejowej
Malepszak poinformował również, że po opóźnieniach realizowana będzie modernizacja trasy kolejowej między Berlinem a Szczecinem. Podczas ostatniego spotkania z szefem kolei niemieckich rozmowy skupiały się na kwestiach realnych "z perspektywy następnych trzech lat".
W ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego planowane jest powstanie systemu Kolei Dużych Prędkości, tzw. "Y", który połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Według założeń, nowy port lotniczy zacznie działać pod koniec 2032 roku, jednocześnie z projektowanym odcinkiem KDP między Warszawą a Łodzią. Trasa do Poznania ma być gotowa w 2035 roku.