Przejdź na
BA

Odkryli nowy gatunek żaby. Patronem Greta Thunberg

Podziel się

Pristimantis gretathunbergae — to oficjalna nazwa nowego gatunku żaby deszczowej z rodziny płazów. Żaba Greta Thunberg nie ma nic wspólnego ze szwedzką aktywistką, a nazwa została wyłoniona w wyniku licytacji.

Odkryli nowy gatunek żaby. Patronem Greta Thunberg
Żaba Grety Thunberg (Wikimedia Commons)

Nowy gatunek żaby deszczowej został odkryty w południowoamerykańskiej dżungli przez szwajcarskich i panamskich naukowców. Jak opisują, płaz Grety Thunberg nie jest bardzo podobny do szwedzkiej aktywistki klimatycznej.

Nowy gatunek żaby. Patronem Greta Thunberg

Został jednak nazwany na cześć Grety przez zwycięzcę aukcji, którą zorganizował fundusz Rainforest Trust. W zeszłym roku zlicytował on prawa do nazwy dla niektórych nowo zidentyfikowanych naukowo gatunków. Prawdziwa Greta Thunberg nie skomentowała jeszcze pojawienie się niezwykłego imiennika.

Naukowcy znaleźli maleńką, jaskrawo ubarwioną żabę, która ma charakterystyczne duże czarne oczy, co jest nietypowe dla żab deszczowych z Ameryki Środkowej. Biolodzy pracowali w Panamie przez ostatnią dekadę, gdzie odkryli 12 nowych gatunków i opublikowali osiem artykułów naukowych.

Siedlisko żaby jest zagrożone

Jak podaje "Daily Mail", żaba Greta Thunberg została znaleziona w lesie mglistym w rezerwacie Cerro Chucantí, na "niebiańskiej wyspie" we wschodniej Panamie. Ekspedycja dotarła do tego obszaru konno oraz pieszo po stromych błotnistych szlakach.

Niestety siedlisko żaby Grety Thunberg jest zagrożone przez szybkie wylesianie plantacji. "Rainforest Trust powiedział w komunikacie, że jest głęboko zaszczycony, że słynna aktywistka klimatyczna została patronem zagrożonego gatunku.

Zobacz także: Rekordowe temperatury oceanów. Ostrzeżenie naukowców o nadciągającej katastrofie