Pilna przebudowa autostrady A2. Ma być dostosowana dla czołgów

218

Na autostradzie A2 w poniedziałek rozpoczęła się przebudowa mostów w okolicy Wrześni oraz Słupcy. "Planowana przebudowa pozwoli na dostosowanie nośności i parametrów konstrukcyjno-geometrycznych obiektów" - informuje zarządca drogi. Ponoć chodzi o to, by mogły nią bezpiecznie przejechać transporty z czołgami Abrams.

Pilna przebudowa autostrady A2. Ma być dostosowana dla czołgów
Czołgi Abrams będą serwisowane w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych w Poznaniu (PAP, PAP/Jakub Kaczmarczyk)

Informacje o przebudowie autostrady A2 pojawiły się w poniedziałek, gdy ruszyły już prace w Wielkopolsce. Zarządca drogi, czyli spółka Autostrada Wielkopolska, przekazał informację na temat prac, które trzeba przeprowadzić w najbliższym czasie. Jak się okazuje, to nie tylko prozaiczny remont, bo ma jeden ważny strategicznie cel.

Jakie to prace? Przebudowa wiaduktu autostradowego w okolicy Wrześni (209 km A2) oraz mostu nad strugą Bawół w okolicy Słupcy (225 km A2). Planowana przebudowa pozwoli na dostosowanie nośności i parametrów konstrukcyjno-geometrycznych obiektów mostowych do aktualnych wymogów przepisów techniczno-budowlanych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Prigożyn został oszukany? "Stał się zbyt ważny i niebezpieczny"

Dlaczego zdecydowano się na przebudowę obiektów? Nieoficjalnie mówi się o tym, że muszą zostać dostosowane do pojazdów wojskowych, które będą tą trasą transportować czołgi Abrams zakupione przez MON w Stanach Zjednoczonych. To właśnie w Poznaniu mają być serwisowane i remontowane.

Niedawno w stolicy Wielkopolskie zaprezentowano amerykański czołg M1-A2 Abrams, a wszystko odbyło się podczas uroczystości zawarcia umowy pomiędzy Polską Grupą Zbrojeniową a producentem czołgów, firmą General Dynamics Land Systems. Wówczas informowano też, że utworzono Regionalne Centrum Kompetencyjne do logistycznego zabezpieczenia sprzętu.

Trwa ładowanie wpisu:twitter
"Obiekty dostosowane zostaną do aktualnych wymogów przepisów techniczno-budowlanych, m.in. w zakresie nośności: klasa I oraz obciążenie pojazdami specjalnymi według klasy MLC" - informuje Autostrada Wielkopolska.

Czołgi Abrams będą naprawiane w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych w Poznaniu. Lokalizacja wydaje się idealna, bo miasto leży z daleka od wschodnich granic, w pobliżu jest duże wojskowe lotnisko (Krzesiny), blisko jest też do Niemiec, gdzie są amerykańskie bazy wojskowe. Lokalizacja w Wielkopolsce wymaga jednak prac drogowych.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad szacuje, że przebudowa obiektów na A2 pochłonie ponad 8,4 mln złotych. Planowana jest przebudowa wszystkich obiektów mostowych na najstarszym odcinku autostrady A2, tak by każdy z nich mógł pochwalić się nośnością brutto 130 ton, czyli klasą MLC (Military Load Classification).

To specjalna kategoria stosowana przez NATO dla oznaczenia obiektów dostosowanych dla wojska. "Gazeta Wyborcza" informuje, że autostrada A2 cała ma być dostosowana do tej kategorii, by możliwy był szybko transport maszyn z zachodu na wschód. Polska zyskała w tym celu środki z unijnego programu Connecting Europe Facility Military Mobility.

Trwa ładowanie wpisu:twitter

Czołgi Abrams są już w Polsce

Czołgi Abrams mają stanowić podstawową jednostkę pancerną polskiej armii. M1-A2 Abrams to druga wersja najpotężniejszego czołgu świata. W kwietniu Polska zamówiła w USA 250 Abramsów w tej najnowszej wersji. Koszt kontraktu to 4,7 miliarda dolarów.

Wcześniej pozyskaliśmy 116 używanych Abramsów w wersji M1-A1. Nowe Abramsy mamy dostać w wersji z reaktywnym pancerzem ze zubożonym uranem. Każda z maszyn waży grubo ponad 55 ton i zapewnia wszechstronne wsparcie na polu walki. Żadna rosyjska maszyna nie może się równać z konstrukcją General Dynamics Land Systems.

Autor: KGŁ
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić