A.M.

Przełomowe odkrycie astronomów. Zobaczyli narodziny planety

Podziel się

Astronomowie mają możliwość obserwacji odległych układów planetarnych z coraz większą dokładnością. Dzięki zastosowaniu Bardzo Dużego Teleskopu (VLT) udało się zaobserwować narodziny nowej planety. Europejskie Obserwatorium Południowe pokazało nagranie wyjątkowego zjawiska.

Astronomowie zaobserwowali tworzenie się nowej planety
Astronomowie zaobserwowali tworzenie się nowej planety (Twitter.com)
bCNyxJmd

Naukowcy z Europejskiego Obserwatorium Południowego użyli Bardzo Dużego Teleskopu (VLT), znajdującego się w Chile. Dzięki niemu zaobserwowali wyjątkowe zjawisko tworzenia się nowej planety. Efekty badań przedstawiono w czasopiśmie naukowym "Astronomy & Astrophysics journal”.

Wokół młodej gwiazdy zwanej AB Aurigae, oddalonej od Ziemi o około 520 lat świetlnych, zauważono gęsty dysk pyłu i gazu. Mniejsze spiralne pasmo gazu i pyłu w pobliżu centrum sugeruje, że tworzy się tam nowa planeta.

bCNyxJmf

Jak dotąd astronomowie odkryli tysiące planet, ale wciąż niewiele wiemy o tym, w jaki sposób powstają – mówi dr Anthony Boccaletti z Obserwatorium Paryskiego.

Nowa planeta powstaje wokół gwiazdy AB Aurigae

W miarę jak nowa planeta obraca się wokół AB Aurigae, powoduje to, że otaczający ją gaz i pył formuje się w spiralny kształt. Jaskrawożółty obszar w pobliżu środka spirali, leży mniej więcej w tej samej odległości od gwiazdy co Neptun od Słońca. To właśnie miejsce kształtowania się planety.