Tragedia w Lizbonie. Doniesienia o firmie. Były interwencje
W Lizbonie doszło do tragicznego wypadku kolejki linowo-terenowej, w którym zginęło co najmniej 15 osób. Informacje te potwierdziło portugalskie ratownictwo medyczne (INEM). Dziennik Diario de Noticias opublikował informacje o firmie, która zajmowała się konserwacją kolejki. W ciągu dwóch ostatnich lat podjęła ona trzy interwencje. Co ciekawe, jej kontrakt skończył się 31 sierpnia.
W środę (3 września) wieczorem w Lizbonie doszło do katastrofy kolejki linowo-terenowej Gloria, łączącej dzielnice Baixa i Bairro Alto. W wyniku wypadku zginęło co najmniej 15 osób, a 18 zostało rannych. Wśród poszkodowanych jest dziecko.
Ranni zostali przetransportowani do kilku szpitali w Lizbonie, w tym do placówek im. Św. Marii, Św. Józefa i Św. Franciszka Ksawerego. Pięć osób jest w stanie ciężkim. Najciężej ranni trafili do stołecznych szpitali.
PiS i Konfederacja w koalicji? Zaskakujące słowa w Sejmie
Komendant Alexandre Rodrigues, koordynujący akcję ratunkową, poinformował, że do godziny 20:30 udało się wydobyć wszystkich poszkodowanych z wagonu. Przyczyny wypadku nie są jeszcze znane, ale jedna z hipotez zakłada przerwanie liny. Według wstępnych ustaleń śledztwa, kolejka wypadła z szyn i uderzyła w budynek, co doprowadziło do jej całkowitego zniszczenia. Śledztwo w sprawie przyczyn tragedii jest w toku, a szczegóły będą ujawniane w miarę postępu dochodzenia.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Konserwowali kolejkę w Lizbonie. Trzy interwencje
Portugalski dziennik Diario de Noticias podał informacje o firmie, która zajmowała się konserwacją kolejek w Lizbonie, w tym także wspomnianej Glorii. Prace prowadziło przedsiębiorstwo MNTC - Serviços Técnicos de Engenharia. Firma zawarła kontrakt o wartości 1,2 mln euro z Companhia Carris de Ferro de Lisboa (w skrócie Carris), czyli spółką odpowiedzialna za transport publiczny w Lizbonie.
Co jest ciekawe, kontrakt skończył się z dniem 31 sierpnia. Nowy przetarg na kwotę 1,9 mln euro ruszył w kwietniu tego roku, ale został anulowany. Nie wiadomo, jaka firma podjęła się konserwacji od 1 września, ale Carris zapewniło, że nie doszło do przerwania w świadczeniu usług.
W trakcie gdy MNTC miało ważny kontrakt na konserwację, przeprowadzono dwie interwencje - pierwsza z nich to regularna konserwacja w 2022 roku, kolejna zaś to naprawa doraźna w 2024 roku. Oprócz tego maju tego roku winda Glória była czasowo unieruchomiona od 4 do 7 maja z powodu prac konserwacyjnych.
Źródło: PAP, Diario de Noticias