Zmiany w nauczaniu matematyki. "Będzie bardziej życiowa"
Od 2026 r. uczniowie poznają praktyczne zastosowania matematyki. - Matematyka w szkole będzie bardziej życiowa. Odchodzimy od skomplikowanych rachunków – przekazał w rozmowie z Polską Agencją Prasową Marcin Karpiński, współautor projektu nowej podstawy programowej tego przedmiotu.
Najważniejsze informacje
- Nowa podstawa programowa matematyki od 2026 r.
- Więcej praktycznych zagadnień, m.in. finanse osobiste
- Odejście od skomplikowanych rachunków na rzecz codziennych umiejętności
Od września 2026 r. w polskich szkołach pojawi się nowa podstawa programowa matematyki. Zmiany mają sprawić, że nauka tego przedmiotu będzie bardziej przydatna w codziennych sytuacjach. Uczniowie nauczą się m.in. obliczać koszty kredytu czy analizować promocje w sklepach.
Prowadzą agroturystykę na Pomorzu. "Wykonujemy wszystkie prace"
Jak przekazał Marcin Karpiński, współautor projektu i ekspert Instytutu Badań Edukacyjnych, matematyka ma być mniej teoretyczna. Zamiast skomplikowanych rachunków, większy nacisk zostanie położony na korzystanie z kalkulatorów i aplikacji, co odzwierciedla realne potrzeby dorosłych.
Odchodzimy od skomplikowanych rachunków na rzecz np. obliczeń na kalkulatorze, ale nie rezygnujemy z podstawowej sprawności rachunkowej. Chodzi o równowagę między matematyką relacyjną a narzędziową – powiedział PAP Marcin Karpiński.
Nowa podstawa programowa zachowuje kluczowe pojęcia, ale skupia się na ich praktycznym wykorzystaniu. Uczniowie nie będą musieli pamiętać definicji, lecz nauczą się stosować je w praktyce. W klasach IV-VI pojawią się zadania z procentami, a w starszych rocznikach – obliczanie odsetek, podatków czy kosztów kredytu.
Moduł finansowy i analiza danych
Nowością będzie moduł finansowy, który pozwoli uczniom lepiej zrozumieć zagadnienia takie jak inflacja, średnia płaca czy analiza danych. Eksperci podkreślają, że celem jest nie tylko odczytywanie informacji, ale także ich interpretacja i wyciąganie właściwych wniosków.
Matematyka będzie przeplatana z praktycznym aspektem, żeby dzieci się z nim oswoiły – powiedział Karpiński.
Karpiński zaznaczył, że uczniowie będą mogli rozwiązywać zadania według własnych strategii. To ma rozwijać samodzielność i umiejętność argumentowania swoich rozwiązań.
Zmiany w matematyce to część szerszej reformy edukacji. Od września 2025 r. w szkołach pojawiły się już nowe przedmioty, a kolejne roczniki będą stopniowo obejmowane nową podstawą programową.