aktualizacja 

Budzisz się o 3 w nocy? To sygnał alarmowy

256

Czy zdarza Ci się budzić o 3 w nocy i nie jesteś w stanie ponownie zasnąć? Popkultura często kojarzy tę porę nocy z tzw. "godziną duchów", ale nie ma powodów do niepokoju. To nie duchy są odpowiedzialne za nasze nocne przebudzenia, a czysta biologia, która jest od nich znacznie łaskawsza. Co więcej, biologia dostarcza nam kilka wskazówek, które mogą pomóc nam uniknąć tych nocnych pobudek.

Budzisz się o 3 w nocy? To sygnał alarmowy
Budzisz się o 3 w nocy? To sygnał alarmowy (Getty Images, KatarzynaBialasiewicz)

Zrozumienie przyczyn budzenia się o 3.00 rano

Aby zrozumieć, dlaczego budzimy się o określonej godzinie, musimy najpierw zrozumieć, jak działa nasz wewnętrzny zegar biologiczny, zwany również rytmem okołodobowym.

Nasz organizm działa według pewnego rytmu, który skłania nas do snu w nocy i czuwania za dnia. Wielu z nas doświadcza tzw. "fizjologicznego dołka" między godziną 2:00 a 4:00 nad ranem, kiedy to nasze ciało jest naturalnie programowane na obniżenie temperatury ciała i spowolnienie metabolizmu, co może prowadzić do przebudzenia.

Jednakże, brak stresu, kontrola lub wyleczenie chorób współistniejących oraz zdrowe nawyki snu mogą sprawić, że nie będziemy więcej doświadczać nocnych pobudek.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "Halo Polacy". Polka zszokowana podejściem Czechów do nagości. "Nikt się tym nie przejmuje"

Choroby powodujące regularne budzenie się w nocy

Wśród problemów zdrowotnych, które mogą prowadzić do regularnego budzenia się w nocy, można wymienić bezsenność, zespół bezdechu sennego oraz zespół niespokojnych nóg.

Jednak nie tylko typowe "nocne" schorzenia mogą powodować takie pobudki. Czasami osoby cierpiące na refluks żołądkowo-przełykowy i astmę, a także te przyjmujące niektóre leki (z grupy beta-karotenów lub antydepresyjne), mogą doświadczać nocnych wybudzeń.

Jak przespać całą noc bez budzenia się?

Aby poprawić jakość snu i zmniejszyć prawdopodobieństwo budzenia się w nocy, warto najpierw wypróbować kilka prostych strategii. Bez nich ani rusz!

Po pierwsze, regulacja wewnętrznego zegara biologicznego wymaga utrzymania stałego harmonogramu snu, co oznacza, że powinniśmy chodzić spać i wstawać codziennie o (mniej więcej) tej samej porze.

Po drugie, powinniśmy spać w warunkach komfortowych dla naszego organizmu. To oznacza, że sypialnia powinna być ciemna i chłodna, a poduszki i materac – wygodne.

Przed snem powinniśmy unikać używania urządzeń emitujących niebieskie światło oraz picia płynów, które mogą sprawić, że nocna pobudka stanie się toaletową koniecznością. Dodatkowo, powinniśmy zadbać o zbilansowaną dietę (i unikać jedzenia tuż przed snem) oraz regularną aktywność fizyczną.

Jeżeli mimo wprowadzenia powyższych rad w życie, nocne pobudki wciąż notorycznie się zdarzają, warto skonsultować się z lekarzem lub specjalistą. Może okazać się, że konieczne będzie leczenie, terapia poznawczo-behawioralna lub większe modyfikacje stylu życia.

Autor: AWWA
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić