Kamil S. Sikora| 
aktualizacja 

Jedz, nie żałuj sobie. Są tanie, a najlepiej chronią przed rakiem jelit

78

Na profilaktykę przeciwnowotworową składa się nie tylko rezygnacja z takich używek jak alkohol czy papierosy. Niezwykle ważne jest również zadbanie o regularną aktywność fizyczną oraz dietę bogatą w zdrowe produkty. Należą do nich m.in. warzywa i owoce. Dowiedz się, które wykazują najsilniejsze działanie antyrakowe.

Jedz, nie żałuj sobie. Są tanie, a najlepiej chronią przed rakiem jelit
Warzywa kapustne to silna broń w walce z rakiem (Licencjodawca, IVAN.YANG)

Onkolodzy ostrzegają – co roku coraz więcej chorób nowotworowych jest rozpoznawanych u pacjentów w młodym wieku. Ogromny wpływ ma na to nasz styl życia – nadużywanie alkoholu, stres, palenie papierosów, brak snu, ruchu, a także jadłospis pełen żywności wysokoprzetworzonej, czerwonego mięsa i gazowanych, słodkich napojów. Według Światowej Agencji Badań nad Rakiem – jedzenie ma ogromny wpływ na rozwój nowotworów, zwłaszcza tych związanych z układem pokarmowym.

Oprócz produktów, które zwiększają ryzyko rozwoju chorób nowotworowych, istnieją też takie, które mogą nas przed nimi ochronić. Potwierdzają to naukowcy z Uniwersytetu Harvarda, których najnowsze badania wskazują, że dieta antynowotworowa powinna obfitować w żywność pochodzenia roślinnego – bogatą w błonnik, polifenole i antyoksydanty.

Do tych o najsilniejszym działaniu badacze zaliczyli tanie w Polsce, a niedoceniane warzywa kapustne, takie jak brukselka czy rzepa. Znajdziemy w nich nie tylko witaminę C, E, K czy B9, ale również cenne składniki mineralne i karotenoidy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Sztuczne barwniki w mięsie i słodyczach mogą powodować raka jelit. Badania naukowców z USA

Chcąc obronić nasz organizm przed rakiem, nie wolno zapominać również o brokułach, które zawierają sulforafan wspomagający oczyszczanie ciała z trujących toksyn i kancerogennych związków. Badania udowodniły, że jego obecność w diecie zmniejsza ryzyko rozwoju komórek nowotworowych raka prostaty, okrężnicy oraz piersi.

Do codziennego menu warto też włączyć czosnek, który dzięki allicynie nie tylko wzmacnia odporność, ale też wykazuje silne działanie przeciwnowotworowe. Należy pamiętać jednak, by przed konsumpcją rozgnieść go, posiekać lub przecisnąć przez praskę, gdyż dopiero wtedy będziemy mogli skorzystać ze wszystkich prozdrowotnych mocy kryjących się w allicynie.

Według badaczy powinniśmy też częściej sięgać po marchewki oraz pomarańcze. Te pierwsze – dzięki zawartości przeciwutleniaczy - chronią przed rakiem prostaty, żołądka i płuc. Z kolei w cytrusach znajdziemy witaminę C, która jest cennym antyoksydantem broniącym nasz organizm przed wolnymi rodnikami. Uważa się bowiem, że to właśnie one mogą przyczyniać się do wzrostu ryzyka zachorowania na raka.

Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić