Od lat żyliśmy w błędzie. Sprzyja miażdżycy, otyłości i jest toksyczne

76

Jeśli myślisz, że każdy tłuszcz jest odpowiedni do smażenia, jesteś w błędzie. Tylko używanie przystosowanego do tego produktu gwarantuje, że potrawa będzie wolna od toksycznych związków. Na czym zatem nie powinniśmy smażyć?

Od lat żyliśmy w błędzie. Sprzyja miażdżycy, otyłości i jest toksyczne
(Getty Images)

Olej lniany

Jeden z najzdrowszych olejów, zawierający optymalną ilość kwasów omega-3, które pozytywni wpływają na nasze zdrowie, ale pod jednym warunkiem: jeśli spożywamy go na zimno. Podgrzewanie oleju lnianego zabija właściwości kwasów omega i powoduje wytrącanie się niebezpiecznych dla zdrowia toksyn.

Przy wyższych temperaturach kwas alfa-linolenowy utlenia się i tworzy szkodliwe dla zdrowia nadtlenki, a to sprzyja to przede wszystkim rozwojowi miażdżycy.
Olej lniany charakteryzuje się niską temperaturą dymienia, dlatego też powinien być jedzony na zimno.

Oleje zawierające wielonienasycone kwasy tłuszczowe

Do smażenia nie powinniśmy używać wszelkich tłuszczów roślinnych, które zawierają wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Mowa tutaj przede wszystkim o:

  • oleju słonecznikowym,
  • oleju sojowym,
  • kukurydzianym,
  • z pestek winogron.

Każdy z nich, choć jest świetną alternatywą dla tłuszczów zwierzęcych, powinien być jedzony na zimno, najlepiej jako dodatek do sałatek. Powód? Mają niski punkt dymienia, a to oznacza, że zawarte w nich kwasy tracą cenne właściwości i stają się szkodliwe, a czasami nawet toksyczne.

Masło

Teoretycznie nadaje się do obróbki termicznej. Masło może nam dostarczać odporne na działanie wysokiej temperatury kwasy nasycone, zawiera także niewiele niestabilnych termicznie kwasów wielonienasyconych. Jednak obecne w maśle kazeina i laktoza powodują, że używanie go do smażenia nie jest trafionym pomysłem, ponieważ negatywnie odbija się na kondycji układu pokarmowego. Tradycyjne masło lepiej w takim przypadku zastąpić klarowanym.

Margaryna

Margaryna to nic innego jak utwardzony chemicznie olej roślinny z dodatkami, np. stabilizatorami i konserwantami. Produkty tego typu zawierają mnóstwo kwasów tłuszczowych trans pochodzenia przemysłowego. Sprzyjają otyłości, cukrzycy, miażdżycy. Smażenie na nich jest bardzo złym pomysłem, lepiej ich też nie jeść na zimno. Co więcej, margaryny są podatne na utlenianie kwasów wielonienasyconych, czyli mają podobne właściwości jak oleje roślinne.

Autor: KKG
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić