Wystarczy 50 gramów dziennie. Zwiększa ryzyko raka żołądka i jelit

7

- Na podstawie aktualnej wiedzy wiemy, że nawet połowy zachorowań na nowotwory można uniknąć dzięki zdrowemu żywieniu i aktywności fizycznej. Mamy dowody na to, że w ostatnich 25 latach aż 325 tys. osób uniknęło raka, bo zaczęło się prawidłowo odżywiać - powiedział prof. Mirosław Jarosz, dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia podczas Narodowego Kongresu Żywieniowego. Co chroni przed zachorowaniem najbardziej, a co zwiększa ryzyko raka?

Mięso zwiększa ryzyko raka żołądka i jelit
Mięso zwiększa ryzyko raka żołądka i jelit (123RF)

Więcej zachorowań na raka

Onkolodzy nie mają złudzeń: liczba chorych na nowotwory w ciągu najbliższych 15 lat podwoi się. Obecnie najczęściej chorujemy na raka płuc i jelita grubego. Kobiety często chorują także na raka jajnika i macicy a mężczyźni na raka prostaty i pęcherza.

Wśród czynników ryzyka eksperci wymieniają niewłaściwą dietę i brak ruchu.

W ciągu ostatnich 30-40 lat trzykrotnie zwiększyło się zachorowanie na nowotwory żołądka – podkreśla prof. Jarosz.

Rakotwórcze mięso

Eksperci są zgodni: przetworzone mięso jest rakotwórcze. Zaledwie 50 gramów dziennie zwiększa ryzyko raka jelita grubego i żołądka o 18 proc. W tygodniu nie powinniśmy jeść więcej niż 500 gramów mięsa. Unikać należy mięsa wędzonego, konserwowanego solą bądź z dużą ilością konserwantów.

Sól zwiększa ryzyko raka układu pokarmowego, a alkohol raka żołądka, gardła, krtani i wątroby. Udowodniono, że 6-8 gramów alkoholu dziennie to wyższe prawdopodobieństwo zachorowania na raka piersi.

Kluczowe warzywa i owoce

Eksperci zauważają, że choć dieta Polaków jest dużo lepsza niż kilkadziesiąt lat temu, a jedzenie, które kupujemy bezpieczniejsze, to jednak wciąż daleko nam do ideału.

Zmniejszyło się spożycie soli, jemy więcej produktów roślinnych, ale wciąż za mało ryb, warzyw i owoców - stwierdza Jarosz.

Tymczasem jak wykazały badania epidemiologiczne, każda porcja warzyw i owoców spożyta w ciągu dnia zmniejsza ryzyko raka o 8 proc. Jakie warzywa są najlepsze?

Brokuły, sałata, ogórek, pomidory, seler, pietruszka, por czy rzodkiewka obniżają ryzyko rozwoju raka jamy ustnej, gardła i krtani. Czosnek i żywność, która zawiera włókna roślinne, chroni przed rakiem jelita grubego. Przed tym nowotworem ustrzeże nas także dieta bogata w wapń.

Kawa chroni przed rakiem

Specjaliści od żywienia potwierdzili także, że kawa chroni przed rakiem wątroby i macicy.

3-4 filiżanki kawy dziennie, filtrowanej i bez cukru, chroni nie tylko przed rakiem, ale demencją i chorobami serca. Filiżanka kawy została nawet wprowadzona do piramidy żywieniowej - tłumaczy dr Regina Wierzyńska z Instytutu Żywności i Żywienia. Podobnie działa kawa bezkofeinowa.

Ryby ważne w profilaktyce raka

Wielkie znaczenie w profilaktyce raka mają ryby. Niestety, Polacy niechętnie je spożywają. Jedną z przyczyn są informacje o ich skażeniu metalami ciężkimi.

Najbardziej skażone są te ryby, które trudno dostać, najmniej popularne, takie jak rekin, miecznik czy szczupak - podkreśla dr Wierzyńska.

Autor: KGG
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić