Jan Muller|

Głupota jest w genach. Mają dowód

Naukowcy ogłosili odkrycie kilkudziesięciu genów powiązanych z ludzką inteligencją.

Głupota jest w genach. Mają dowód
(Youtube.com)

52 "nowe" geny odpowiadają przynajmniej za 20 proc. rozbieżności w wynikach testów na iloraz inteligencji. Potwierdzono to badaniami na blisko 80 tysiącach mieszkańców Europy, donoszą badacze w piśmie "Nature Genetics".

Po raz pierwszy w historii byliśmy wstanie wykazać wpływ kodu genetycznego na IQ. Nasze odkrycia pokazują biologiczne mechanizmy stojące za kształtowaniem się inteligencji u ludzi. Za inteligencję odpowiadają tysiące genów, my odkryliśmy 52 najważniejsze - mówi Danielle Posthuma, główna autorka badania z Center for Neurogenomics and Cognitive Research w Amsterdamie.

Nowe zidentyfikowane geny odpowiadają za rozwój komórek w mózgu. Dokładnie, za rozwój neuronów i formowanie się dróg, którymi biegną informacje, czyli synaps. Bazując na materiale genetycznym z kilkunastu różnych (wcześniejszych) badań posłużono się superkomputerami do przeskanowania wielu setek tysięcy genomów. Dopasowywano niewielkie podobieństwa w DNA wśród osób szególnie inteligentnych.

*Genom człowieka tworzy 25 tys. genów. *Tworzy je 3 mld elementów. Wiele z genów wiązanych z wysokim IQ korelowało z innymi wskaźnikami: latami spędzonymi w szkole, większą głową w wieku niemowlęcym, wzrostem a nawet zdolności do odstawienia nikotyny. Brak niektórych z tych genów dotyczył często osób otyłych i chorych na schizofrenię.