Jan Muller| 

Kiedy możemy zwrócić prezent gwiazdkowy

0

Polskie prawo w niektórych wypadkach pozwala nam na zwrot nietrafionego prezentu do sklepu.

Kiedy możemy zwrócić prezent gwiazdkowy
(twitter.com)

Książki, kosmetyki, perfumy oraz słodycze to prezenty, którymi Polacy zazwyczaj obdarowują najbliższych – wynika z raportu „Zakupy świąteczne 2017” zrealizowanego przez firmę doradczą Deloitte. Z roku na rok coraz częściej w koszyku upominków znajdują się także gry komputerowe oraz biżuteria i zegarki. Jak wynika z badań, na tegoroczne święta Polacy wydali prawie 900 zł, z czego 451 zł przeznaczyli właśnie na prezenty.

Blisko połowa Polaków tegoroczne prezenty świąteczne kupiło w sklepach internetowych, a co piąty respondent do tego celu użyje telefonu komórkowego. Wśród produktów, które najczęściej kupujemy online wymieniane są multimedia, nowoczesne technologie oraz artykuły dla domu. Najmniej popularne są wyroby spożywcze, kosmetyki oraz odzież. Zakupy w sklepach online cieszą się tak dużym zainteresowaniem Polaków nie tylko ze względu na łatwość dokonywania transakcji, ale przede wszystkim na możliwość zwrotu towaru.

Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta z 2014 r. każdy, kto zawarł umowę zakupu na odległość, w ciągu 14 dni kalendarzowych może od niej odstąpić bez podawania przyczyny. Do zachowania terminu wystarczy przesłanie oświadczenia przed jego upływem. Dodatkowo, coraz więcej sklepów w trosce o swoich konsumentów wydłuża ten termin. Obowiązek terminowego odstąpienia od umowy nie leży tylko po stronie kupującego. Również sprzedawca, nie później niż w ciągu 14 dni kalendarzowych od otrzymania naszego oświadczenia, ma obowiązek zwrócić nam wszystkie dokonane przez nas płatności tzn. wartość towaru oraz przesyłki. Jednak najczęściej zdarza się, że koszty odesłania przesyłki do sprzedawcy ponosi konsument – mówi Zuzanna Kopaczyńska-Grabiec, dyrektor Departamentu Prawnego i Compliance w Wonga w Polsce.

Polacy nadal lubią zakupy w sklepach stacjonarnych – ponad 60 proc. z nas deklarowało, że zaopatrzy się w nich w podarki świąteczne – wynika z badania Deloitte. Polacy decydują się na kupno żywności i napoi, produktów z działu zdrowie i uroda oraz rzeczy do domu. Prawie 80 proc. wybiera taką formę ze względu na możliwość fachowej porady oraz natychmiastowego otrzymania zakupionego towaru. Jednak mimo tych udogodnień pamiętajmy, że oddanie produktu nabytego w sklepie stacjonarnym nie zawsze jest możliwe.

Zwroty w sklepach tradycyjnych są możliwe jedynie za zgodą sprzedawcy. Coraz częściej jednak większe placówki wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów i pozwalają na zwrot bądź wymianę zakupionego towaru. Warunki te są określane przez sprzedającego i w polskim prawie nie istnieje żadna ustawa regulująca tę kwestię. Dlatego przed zakupem prezentu warto dopytać sprzedawcę, czy istnieje możliwość jego zwrotu w razie, gdyby nie przypadł do gustu osobie przez nas obdarowanej – mówi Kopaczyńska-Grabiec.

Najczęściej spotykaną praktyką jest umożliwienie konsumentowi zwrotu zakupionego przez niego towaru w ciągu 30 dni od daty zakupu. Warto jednak zwrócić uwagę, czy dotyczy to wszystkich produktów, czy tylko tych pełnowartościowych.

Pamiętajmy, że podstawą do zwrotu zakupionego produktu w sklepach stacjonarnych oraz internetowych jest posiadanie dowodu zakupu. Może być nim paragon, faktura, wyciąg z konta bankowego lub świadek naoczny – mówi dyrektor Departamentu Prawnego i Compliance w Wonga w Polsce.

Widziałeś lub słyszałeś coś ciekawego? Poinformuj nas, nakręć film, zrób zdjęcie i wyślij na redakcjao2@grupawp.pl.

Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić