o2-logo
  • Quizy
Bartłomiej Bajerski

Kuba Rozpruwacz przyjechał z Polski. Testy DNA potwierdziły

Podziel się

Kuba Rozpruwacz (Jack The Ripper) nazywał się Aaron Kosminski i był fryzjerem z Polski. Naukowcy z Liverpoolu są przekonani, że odkryli tożsamość jednego z najsłynniejszych seryjnych morderców.

Kuba Rozpruwacz przyjechał z Polski. Testy DNA potwierdziły
(Wikimedia Commons CC0)
bDKqINqZ

Aaron Kosminski mieszkał w Londynie na Greenfield Street. Imigrant z Polski zajmował mieszkanie wraz z dwoma braćmi i siostrą. Już w 2014 roku podejrzenia w kontekście Kuby Rozpruwacza padły na niego, jednak wtedy świat naukowy dopatrzył się błędów w analizie.

Teraz sukces ogłosili badacze z Liverpool John Moores University. Poddali oni analizie szal poplamiony krwią znaleziony w jednym miejsc zbrodni Kuby Rozpruwacza. Kupił go w 2007 roku na aukcji biznesmen Russel Edwards. Kilka lat temu skontaktował się z naukowcami.

Po raz pierwszy opisujemy systematyczną analizę poziomu molekularnego jedynych ocalałych dowodów fizycznych związanych z morderstwami Kuba Rozpruwacza - opisali swoją pracę w "Journal of Forensic Sciences".

bDKqINrb

Szal znaleziono w miejscu morderstwa Catherine Eddowes, jednej ofiary Kuby Rozpruwacza. Naukowcy znaleźli na nim ślady DNA pasujące zarówno do Kosminskiego jak i do Eddowes. Poplamiony krwią szal leżał obok zwłok kobiety zamordowanej w nocy 30 września 1888 roku na Mitre Square. Kuba Rozpruwacz potraktował jej zwłoki z niezwykłą brutalnością.

Znalezienie obu dopasowanych profili w tym samym dowodzie zwiększa statystyczne prawdopodobieństwo identyfikacji i potwierdza twierdzenie, że szal jest autentyczny - piszą badacze.

Catherine Eddowes była drugą ofiarą Kuby Rozpruwacza tej samej nocy. Wcześniej Kosminski zabił Elizabeth Stride. Jej zwłoki leżały zaledwie 200 metrów od mieszkania imigranta z Polski - przypomina "Daily Mail".

bDKqINrh

Kuba Rozpruwacz był seryjnym mordercą działającym w Whitechapel. Zwykle na ofiary wybierał prostytutki. Podrzynał im gardła. Często porzucał zdekompletowane ciała. Uznaje się, że zabiłco najmniej pięć kobiet, choć przypisuje mu się również więcej ofiar.

Seria morderstw przerwała się w 1889 roku, a mordercy nigdy nie złapano. Tożsamość zabójcy była przedmiotem wieloletnich sporów, które zapewne także i teraz wcale się nie zakończą.

bDKqINri