Najgorszymi kierowcami, pod względem rozpraszania się innymi czynnościami w czasie jazdy, są młodzi mężczyźni i ludzie bardzo często zasiadający za kierownicą. I jednych i drugich gubi pewność siebie, wynikła albo z wieku, albo rutyny. Z kolei kobiety mają, rosnące wraz z ich wiekiem, większe baczenie na drogę. I na tym wygrywają. Odrywanie się od prowadzenia i zajmowanie innymi czynnościami jest źródłem co 8. wypadku drogowego, tłumaczą badacze z norweskiego Instytutu Ekonomii Transportu (TØI)
Przebadaliśmy pod kątem łatwości w rozpraszaniu się ponad 1500 osób. Kilkaset dorosłych oraz ponad 1000 licealistów szykujących się do egzaminu na prawo jazdy oraz tych, którzy już go zdali. Sprawdzaliśmy co ich w czasie jazdy rozprasza i jak często. Największym wyróżnikiem był wiek i płeć. Niebezpieczeństwo wypadku zaczyna gwałtownie rosnąć po rozproszeniu trwającym dłużej, niż dwie sekundy - tłumaczy Ole Johansson z TØI.
Prowadzący najczęściej odrywają się od jazdy by "bawić się radiem". Najczęściej robią to młodzi panowie. Oraz ci, którzy nie widzą niczego złego w odrywaniu się prowadzącego od jazdy. Zagrożeni utratą skupienia są także osoby o "osobowościach ekstra- i introwertycznych", tłumaczą badacze. Z kolei najbardziej świadome sytuacji na drodze i kontrolujące swoje zachowanie w aucie są kobiety. Im były starsze, tym lepsze wyniki osiągały.
Norweskie badanie opisane w piśmie "Frontiers in Psychology" pokazuje jeszcze coś ciekawego. Podtrzymuje bowiem wnioski brytyjskich doświadczeń z 2015 roku, w których prowadzące kobiety też były górą. Tam zmagano się ze stereotypami damsko-męskimi poddając badanych stresującym zadaniom na zatłoczonych drogach centrum Londynu.
Według badania sprzed dwóch lat, zleconego przez firmę ubezpieczeniową "Privilege Insurance", panie za kierownicą są bardziej sprawne od panów, tylko brakuje im pewności siebie, by to przyznać - dodaje "Daily Mail".
Widziałeś lub słyszałeś coś ciekawego? Poinformuj nas, nakręć film, zrób zdjęcie i wyślij na redakcjao2@grupawp.pl.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.