Naukowcy odkryli sekret na idealny zamek z piasku

Według badaczy istnieje specjalna formuła, która umożliwia budowanie spektakularnych piaskowych konstrukcji. Warto ją poznać przed wyjazdem na plażę.

Naukowcy odkryli sekret na idealny zamek z piasku
(flickr.com, Juliana Swenson)

Okazuje się, że wakacje i nauka mają ze sobą wiele wspólnego. Do pochwalenia się sąsiadom zza parawanu okazałym zamkiem wcale nie potrzeba wiele. Ważnym czynnikiem jest wilgotność piasku - podaje "Science Nordic". Jeżeli będzie zbyt suchy, ziarenka szybko się od siebie odkleją. Natomiast za dużo wody sprawi, że konstrukcja będzie niestabilna i budowla zawali się pod własnym ciężarem. Aby stworzyć idealne dzieła, wystarczy zapamiętać odpowiednie proporcje.

Trwa ładowanie wpisu:twitter

Jedno wiadro wody na 50 wiader piasku. Tak brzmi wniosek z badania fizycznych właściwości kryształków, z których budujemy nasze zamki. Eksperymenty przeprowadzano we Francji w Laboratorium Fizyki Statystycznej ENS.

Optymalna ilość wynosi 2 procent wody. Z wartościami pomiędzy 0,5 a 15 procent można stworzyć coś na kształt piaskowego zamku, jednak krańcowe liczby są dalekie od optymalnych - mówi Peder Møller, duński doktor nauk fizycznych.

Jak wyglądały badania? Podobnie, jak przy budowaniu babek z piasku. Naukowcy tworzyli cylindryczne formy i sprawdzali, jaką maksymalną wysokość uzyskają przy zawartosci wody od 0,1 do 30 procent. Przy optymalnych proporcjach byli w stanie wznieść piaskową wieżę wysoką na 120 centymetrów przy szerokości zaledwie 16 centymetrów. Wyjaśnienie jest proste. 2 procenty wystarczą, by na zasadzie sił kapilarnych cząsteczki wody przywierały do kryształków kwarcu. Na budowlę ma też wpływ poziom skompresowania piasku i wielkość ziarenek.

Møller ma nadzieję, że wnioski z badań posłużą nie tylko plażowiczom. Odkrycie może być pomocne dla inżynierów, którzy próbują określić stabilność podłoża dla budowanych konstrukcji. Zjawiska kapilarne mają duży wpływ na stabilność gleby.

Autor: Mateusz Kijek