Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
Wróć na
aktualizacja

Tiry jak trolejbusy? Tak będą wyglądać nowe autostrady

15
Podziel się:

Pierwsza na świecie publiczna droga dla elektrycznych ciężarówek jest uruchamiana właśnie w Szwecji. Możliwe, że podobne rozwiązania pojawią się niedługo także w innych krajach.

Tiry jak trolejbusy? Tak będą wyglądać nowe autostrady
(twitter.com, verge transportation)

Elektryczna autostrada znajduje się na północ od Sztokholmu i ma zaledwie 2 kilometry. Testy na niej potrwają przynajmniej dwa lata. Pomysł narodził się na skutek współpracy między Scanią, szwedzką firmą produkującą ciężarówki, oraz niemieckim koncernem Siemens. Projekt został już oficjalnie zainaugurowany przez szwedzkie władze - minister infrastruktury Annę Johansson i ministra energetyki Ibrahima Baylana.

Po elektrycznej drodze poruszają się na razie dwa specjalnie przygotowane pojazdy. To hybrydowe diesle, przystosowane do korzystania z napowietrznej sieci trakcyjnej jak tramwaje i trolejbusy. Jak podaje Forbes, system sprawi, że pojazdy mogą jeździć na prąd, ograniczając znacznie emisję spalin.

Sercem ma być służący do pobierania prądu inteligentny pantograf. Przypomina on te, które znamy z dachów na przykład miejskich tramwajów, ale będzie miał możliwość chowania się w dachu pojazdu i wtedy ciężarówka stanie się normalnym dieslem. Elektryczny system będzie pozwalał się rozpędzić do 90 km/h.

*Wprowadzenie elektrycznych autostrad jest częścią większego planu w Szwecji. *Chodzi o to, aby do 2030 roku odciąć się w sektorze transportowym od używania paliw kopalnych. W tym momencie prawie połowa emisji CO2 w Szwecji pochodzi z transportu ciężarowego i nie wygląda na to, żeby miało się polepszyć. Pomysł Szwedów na elektryczne autostrady już podchwyciły władze Kalifornii. Możliwe, że testowany będzie także w Niemczech.

Autor: Tomasz Wiślicki

Teraz serce internetu w jednej aplikacji. Bądź na bieżąco i pobierz w Google Play albo App Store.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(15)
www.KORNELCIA...
6 lat temu
A nie łatwiej tiry wysłać na tory?
miko
6 lat temu
transport na tory.
q
6 lat temu
A energię do tych linii będą czerpać z wiatraków. A co z ładunkami nadgabarytowymi. Będą demontować 100 lub więcej kilometrów linii, gdy się okaże, że nie ma dróg alternatywnych?
kat
6 lat temu
A nie taniej by było TIRy na TORY?a do dostawy po miastach klasyczny diesel albo diesel-elektryk/hybryda klasyczna?
szymon56
6 lat temu
No i tak powinno być!Ale ten disel się przyda tylko jak nie ma prądu.Szkoda że nie mają pomysłu na osobówkę i wszystkie jezdnie z asfaltem miały taką linie.
dziadziajaro
6 lat temu
pop,,,,,doliło się szanownym sąsiadom w łbach od nadmiaru kasy a co kolei nie ma?chyba że jak i u nas na kolei w szwecji też nie po kolei
gosc
6 lat temu
o2 jak zwykle przysypia, no ale to sezon ogórkowy i różne Nessie wkrótce zaczną wypływać. Simens ten pomysł testuje już co najmniej od 4 lat (jeżeli nie dłużej). tak ze 4 lata temu widziałem prezentację Simensa z toru testowego w Niemczech.
jarek
6 lat temu
a w nocy jak pojadę to też będę mógł się podłączyć?
red
6 lat temu
T.j. tak jak z żarówką ledówką niby niema a jest ciemność raczej niż światłość . kolejna paranoja przecież bez problemu można załadować to na tory kolejowe.
arek
6 lat temu
tiry na tory, kolej zarobi i bedzie bezpieczniej i czysciej
awers
6 lat temu
A prad do tych elektrycznych tirów robi się bez dymu?
hhhhhhhhhhhhh...
6 lat temu
świat schodzi na psy mam nadzieje że jak zejdzie to mnie już tu nie będzie i tak większość z nas pracuje na bogatych nierobów w tym świecie to tylko robota robota i robota nędzne mieszkanie w bloku no jak kogoś stać i nędzny grat po niemcu
das
6 lat temu
a tymczasem szwecja tez jak polska truje swoich obywateli z powietrza związkami grzybów, pleśni i aluminium widzicie hipokryzje?
Elektryczne t...
6 lat temu
Są już przecież elektryczne tiry np Nautilus E30
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić