Krzysztof Narewski| 

Turbulencje w samolotach będą coraz gorsze. Jest jeden powód

39

Globalne ocieplenie sprawi, że podróżowanie samolotem będzie coraz mniej przyjemne.

Turbulencje w samolotach będą coraz gorsze. Jest jeden powód
(Pixabay.com)

Wszystko przez globalne zmiany temperatury. Te bowiem zwiększają niestabilność wiatru w prądach strumieniowych na wysokości, na której zwykle latają samoloty komercyjne. To oznacza częstsze natrafianie na coraz większe zawirowania.

Najgorsza sytuacja będzie nad północą częścią Atlantyku. Tam do 2050 roku turbulencje wzrosną o 180 proc. – twierdzą badacze z Uniwersytetu w Reading w Wielkiej Brytanii na podstawie swoich badań. Drugie miejsce ma Europa. Tutaj będzie gorzej o 160 proc. Nieco dalej wylądowały Ameryka Północna (110 proc.) i północna część Pacyfiku (90 proc.).

Są i rejony świata, gdzie turbulencje nie wzrosną zbyt drastycznie. Dotyczy to Azji (60 proc.), Ameryki Południowej (60 proc.), Australii (50 proc.) i Afryki (50 proc.). Naukowcy są jednak pewni, że problem będzie coraz gorszy wraz ze zmieniającym się klimatem.

Turbulencje to nie tylko dyskomfort w czasie lotu. Te silniejsze potrafią tak zatrząść maszyną, że niezapięci pasami pasażerowie mogą odnieść poważne obrażenia. Dotyczy to szczególnie obsługi lotu, która bardzo często chodzi między rzędami foteli i nie jest w żaden sposób zabezpieczona.

Zwykle turbulencje nie zagrażają bezpieczeństwu lotu, ale często są odpowiedzialne za urazy setek pasażerów. To także najczęstsza przyczyna zranień obsługi. Leczenie tych obrażeń kosztuje amerykańskich przewoźników lotniczych nawet 200 mln dol. rocznie (ok. 730 mln zł) – mówi dr Paul Williams z katedry nauk o atmosferze z Uniwersytetu w Reading.

Na szczęście są dwie dobre wiadomości. Nowoczesne samoloty są budowane w taki sposób, że są w stanie przetrwać nawet najgorsze turbulencje. Do tego producenci już opracowują systemy, które pozwolą zawczasu ostrzec przed większymi wstrząsami, dzięki czemu dadzą pasażerom możliwość zajęcia miejsca i przypięcia się pasami.

Badania przeprowadzono z pomocą komputerowych symulacji. Sprawdzono w nich jak przyszłe zmiany w atmosferze wpłyną na turbulencje spowodowane zawirowaniami powietrza.

Zobacz także: Zobacz też: Lot wojskowym samolotem w oko cyklonu

Widziałeś lub słyszałeś coś ciekawego? Poinformuj nas, nakręć film, zrób zdjęcie i wyślij na redakcjao2@grupawp.pl.

Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić