VW zapłaci odszkodowania również w Europie?

7

Komisja Europejska zarzuca koncernowi Volkswagen, że fałszując pomiary toksyczności spalin w swych samochodach naruszył unijne przepisy dotyczące ochrony konsumentów. Równocześnie chce wesprzeć konsumentów w egzekwowaniu należnych im odszkodowań.

VW zapłaci odszkodowania również w Europie?
(Pixabay.com)

Bruksela chce reakcji stolic krajów unijnych. Analizowane są obecnie informacje pochodzące ze wszystkich państw członkowskich. Konkretnie chodzi o naruszenie przepisów w 20 spośród 28 państw Unii. O sprawie pisze niemiecki dziennik "Die Welt", według którego oznacza to "roszczenia finansowe o całkowicie nowych rozmiarach".

Już dziś widać, że w większości krajów członkowskich Volkswagen wyraźnie naruszył europejskie przepisy o ochronie konsumentów. Dlatego uważam za potrzebne, byśmy zadziałali na płaszczyźnie europejskiej w sposób skoordynowany - powiedziała 5 wrzęśnia 2016 r. na konferencji prasowej w Brukseli unijna komisarz ds. sprawiedliwości Vera Jourova.

Kolejne rozmowy zaplanowane są na 8 września. W czwartek Komisja Europejska organizuje spotkanie z przedstawicielami organizacji konsumenckich z krajów unijnych, aby porozmawiać z nimi na temat reakcji na fałszowanie przez Volkswagena pomiarów toksyczności spalin i łamanie unijnych dyrektyw.

Podejście do tej sprawy jest różne w różnych krajach członkowskich, dlatego zwróciłam się do władz i organizacji konsumenckich, aby poinformowały mnie, jak sytuacja wygląda u nich - podkreśliła Jourova.

Komisja chce koordynować działania w poszczególnych krajach członkowskich. W niektórych państwach prawie nie ma wniosków o odszkodowania wobec Volkswagena, a w innych jest ich bardzo dużo. Komisja Europejska zwróciła się latem do Volkswagena o dobrowolne rozpatrzenie kwestii odszkodowań dla użytkowników jego samochodów.

Odpowiedź nie jest zachęcająca. Ostatecznie do konsumentów należy decyzja, czy czują się traktowani uczciwie - mówi Jourova.

W Polsce sprawą zajmuje się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wezwał on Volkswagena, by udostępnił informacje, które pomogą ustalić, czy są podstawy do postawienia firmie zarzutu naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Według danych Volkswagen Group Polska na polski rynek trafiło około 140 tys. pojazdów z systemem manipulującym poziomem emisji spalin.

Autor: Sylwia Owca

Widziałeś lub słyszałeś coś ciekawego? Poinformuj nas, nakręć film, zrób zdjęcie i wyślij na redakcjao2@grupawp.pl.

Zobacz także:
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić