Księża apelują do Polaków. Te reklamy nie podobają się Kościołowi

Konferencja Episkopatu Polski apeluje o walkę z promowaniem napojów bezalkoholowych, co jest "groźnym trendem w marketingu". Zdaniem duchownych, napoje te mają tych samych producentów, podobne nazwy i opakowania jak ich alkoholowe odpowiedniki.

Prywatny ksiądz w Sejmie. Sowite wynagrodzenie duchownegoWalkę z reklamami napojów bezalkoholowych zapowiada Konferencja Episkopatu Polski.
Źródło zdjęć: © Pixabay

W liście przeznaczonym do wykorzystania duszpasterskiego biskup Tadeusz Bronakowski, przewodniczący zespołu KEP ds. Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych zwrócił uwagę na "wszechobecną reklamę alkoholu".

Kościół chce walczyć z reklamami alkoholu

Jego zdaniem, jest to poważny problem, który wymaga natychmiastowego rozwiązania. Jak czytamy w liście, marki alkoholowe "celują tam, gdzie koncentruje się uwaga i emocje młodych ludzi".

Łączą alkohol z radością, wolnym czasem, letnim wypoczynkiem, ale też silnymi emocjonalnie chwilami, jak wspólny mecz na stadionie czy uczestnictwo w dużym festiwalu muzycznym - czytamy.

W liście duchowny zwraca uwagę na dużą rolę mediów społecznościowych w promowaniu alkoholu. Ponadto, jego zdaniem, obecnie w marketingu występuje jeszcze inny groźny trend - promowanie napojów... bezalkoholowych. Problemem jest to, że napoje te mają tych samych producentów i identyczne nazwy i opakowania, jak ich alkoholowe odpowiedniki.

W ten sposób przyzwyczaja się, zwłaszcza młodych odbiorców, do logotypów, marek i opakowań alkoholu, rzekomo nie reklamując alkoholu. Należy pamiętać, że napój określany jako bezalkoholowy w rzeczywistości może posiadać do 0,5 proc. alkoholu – czytamy.

"Fałszywy obraz alkoholu"

Zdaniem Kościoła Katolickiego, sprzedaż i promocja alkoholu są słabiej regulowane, niż w przypadku innych substancji psychoaktywnych.

W ciągu roku tylko producenci piwa wydają na reklamy kilkaset milionów złotych. Te ogromne środki przeznacza się na tworzenie fałszywego obrazu alkoholu, jako niezbędnego i niezwykle atrakcyjnego elementu ludzkiego życia - czytamy.

Zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości w Polsce reklama i promocja napojów alkoholowych jest zabroniona – wyjątek stanowi piwo, którego reklama jest dozwolona pod pewnymi warunkami. Ponadto reklamy alkoholu kategorycznie nie mogą być adresowane do osób poniżej 18. roku życia.

O. Gużyński o słowach Kaczyńskiego: mogło dojść do krwawych zamieszek

Źródło artykułu: o2pl
Wybrane dla Ciebie
Wyniki Lotto 27.12.2025 – losowania Lotto, Lotto Plus, Multi Multi, Ekstra Pensja, Ekstra Premia, Mini Lotto, Kaskada
Wyniki Lotto 27.12.2025 – losowania Lotto, Lotto Plus, Multi Multi, Ekstra Pensja, Ekstra Premia, Mini Lotto, Kaskada
Morze w Walii wyrzuciło je na brzeg. Jest ich ponad 400
Morze w Walii wyrzuciło je na brzeg. Jest ich ponad 400
Polacy usłyszeli wołanie o pomoc w Tatrach. Węgier utknął na skale
Polacy usłyszeli wołanie o pomoc w Tatrach. Węgier utknął na skale
Włochy. Turyści dręczą rzadką fokę. Ekspert alarmuje
Włochy. Turyści dręczą rzadką fokę. Ekspert alarmuje
Opuścił ośrodek dla seniorów. Szukało go 60 osób
Opuścił ośrodek dla seniorów. Szukało go 60 osób
Sztorm uderzył w Szwecję. Jedna ofiara śmiertelna i wiele zniszczeń
Sztorm uderzył w Szwecję. Jedna ofiara śmiertelna i wiele zniszczeń
"To cud, że ten pies żyje". Dramatyczna akcja ratunkowa na Wiśle
"To cud, że ten pies żyje". Dramatyczna akcja ratunkowa na Wiśle
Strażak zmarł w drodze na akcję. "90 minut walki"
Strażak zmarł w drodze na akcję. "90 minut walki"
Silne trzęsienie ziemi na Tajwanie. Trwa szacowanie strat
Silne trzęsienie ziemi na Tajwanie. Trwa szacowanie strat
W środku dnia podeszły pod domy. Niezwykłe nagranie
W środku dnia podeszły pod domy. Niezwykłe nagranie
Radiowóz zderzył się z osobówką w Kielcach. Policjant trafił do szpitala
Radiowóz zderzył się z osobówką w Kielcach. Policjant trafił do szpitala
Cyberatak sparaliżował Kuaishou. Boty zalały transmisje w Chinach
Cyberatak sparaliżował Kuaishou. Boty zalały transmisje w Chinach